onsdag 7. desember 2022

På båttur, og andre opplevelser i Rio de Janeiro

Jeg våknet til en nydelig dag i Rio. Det var lørdag morgen 19 november, og denne dagen skulle vi på båttur. Etter frokost var vi alle klare for tur. Da vi kom til havna vi skulle gå om bord, ventet vi til båten vår var klar.

Det var flott vær

Vi var framme ved havna der vi skulle gå om bord. Vi ventet litt, så la skuta til kai, og da alt var klart, gikk vi om bord.

Vi var framme

Skuta la til kai

Styrmannen stilte seg på en kasse ved det store roret, så ble trossene løsnet, og skuta la fra kai. Det var blikkstille på sjøen. Vi satt under tak, men på sidene på båten var åpent, og det var benker vi kunne sitte på. Turen var i gang.

Vi gikk om bord, også denne damen

Styrmannen

Vi passerte også oljeplattformer

Det var en fin båttur
Vi nærmer oss land

Det ble en frisk tur på stille sjø. Nå gikk vi på land, og i retning bussen. Da måtte jeg se på de fine, blomstrende trærne. Jeg tenkte de lignet syrintre.

Hvilke tre er dette?

Så kjørte vi mot sentrum av Rio de Janeiro. Nå måtte vi ha lunsj, og ble tipset om et spesielt spisested som het Confeitaria Colombo. Vi ville se stedet og gikk dit. Der var kø utenfor, og da vi kom inn, var der mye folk, og en innmari støy av stemmer. Her var ny kø, vi fulgte den og kom til en disk, der pekte vi ut det vi ville ha, et par personer plukket det ut det vi pekte på, og vi betalte til henne i kassen. Men der var sånn støy at vi tok med maten ut og spiste der vi stod utenfor.

Vi kjørte til sentrum

Så  gikk vi til Confeitaria Colombo

Vi spiste utenfor

Nå skulle vi besøke en sambaskole og vi kjørte dit gjennom forskjellige strøk. Her fra sentrum, og til
strøket der sambaskolene hører til.

Vi kjørte fra sentrum

Vi nærmer oss strøket vi skal

Framme på tangoskolen ble vi mottatt og orientert om denne sambaskolen og vist rundt, men det var forbudt å ta bilder av ting som var under arbeid til neste sambafestival. Jeg så flere som var i arbeid med ting som skulle brukes på neste festival. Men tok ikke bilder, slik vi ble bedt om.

Disse to tok imot oss

Hun som orienterte

Vi fikk sett mange fine kostymer, og hørte om treningen før sambafestivaler. Til slutt fikk vi prøve kostymer som var blitt brukt på sambafestivaler. To unge damer kledde på oss. Det ble mye latter da vi skred fram til fotografen, det ble et interessant og morsomt besøk

Tidligere brukte sambakostymer

Så ble vi kledt i sambakostyme.
Her er det de kledte meg i

Til slutt var vi innom utsalget deres, der kunne vi også forsyne oss med en drink. Så var besøket over, og vi gikk til bussen. Nå skulle vi tilbake til sentrum, for vi skulle besøke katedralen, og nå kjørte vi dit, og vi spaserte til katedralen

Katedralen i Rio

Jeg har aldri sett maken til arkitektur på en kirke, inne var det et helt spesielt kirkerom. Stilen med glassmaleriene som gikk fra gulv til tak var utrolig spesielt. Det var resten av interiøret også. Det var en kvit vogn utstilt blant annet.

Inne i kirkerommet
Ved alteret

Også utstilt en vogn

Etter dette skulle vi besøket det berømte stedet i Rio, Selaróns trapp. Dette stedet ligger i sørøstre delen av sentrum, i strøket Lapa og Santa Theresa. Trappen er kalt opp etter Jorge Selarón. Han var egentlig maler, men begynte og pusse opp ved ved huset sitt. I trappen brukte han fliser, keramikk og speil. På dette arbeidet brukte han 20 år. Nå studerte vi den berømte trappen.

Vi ser den berømte trappen,
her var masse folk

Jeg prøvde den berømte trappen

Besøket var over, og vi dro tilbake til sentrum, vi fem tok en pause på hotellet. Vi møttes på hotellterrassen, etter hvert begynte kveldslyset å komme, Vi hadde god utsikt, særlig lyste Kristusstatuen opp.

Fin utsikt

Kristusstatuen opplyst

Fint kveldslyslys

Vi gjorde oss klar for middag vi skulle spise samlet, og vi skulle ta taxi dit. Da vi kom til stedet, og bort til inngangen, måtte vi gjennom en metalldetektor før vi fikk gå inn. Det var et stort sted med flere avdelinger. Vi gikk opp en trapp til andre etasje. Derfra kunne vi se ned til første etasje der orkesteret satt og spilte, og jeg så par som danset.

Fra gaten vi gikk inn
Oppe der vi satt

Jeg bestilte en enkel middag

Fra middagsbordet

Etter å ha spist dro vi fra restauranten. Vi tok taxi også tilbake. Under ser vi restauranten vi spiste.
Det hadde vært en dag med mye på programmet,.