torsdag 26. januar 2023

Min første Sydentur

Jeg var svært spent da jeg reiste på min første Sydentur. Barna ble hjemme, de skulle bli med på neste tur. Det er mange år siden, så kvaliteten på bildene er ikke bra. Turen gikk til den greske øya Rodos

Øya Rodos

Vi har landet

Nå fortalte guiden oss to at hotellet vi hadde bestilt var overfylt, så vi måtte bo inne i Rodos by på et av de fineste hotellene på øya. Vi protesterte sjølsagt ikke på det, og sjekket inn der.

Litt av hotellet

Dagen etter skulle vi i denne gruppen på en første bytur, blant annet opp på en ås og se utover byen og omegn. Vi besøkte også Apollon-tempelet fra ca. 225 før Kr.

Utsikt fra platået

Fra Apollon-tempelet

Vi spaserte også private turer i byen, Der var også gater der palmer pyntet opp. Vi gikk blant annet i gaten der Johannes-ridderne kom togende inn i byen i gammel tid. Da vi var der kom en prest gående, og det så ut for at han hadde hastverk.

Også palmer i byen
Her kommer presten

En dag skulle vi på tur til øya Symi. Vi fikk oss en støkk da vi kom til båten, for også livbåtene var fulle av folk. Nå ristet sjømannen på hodet, noe slikt hadde han aldri sett før, hjemme hadde det ikke vært lov. Men vi tok sjansen og gikk om bord, og vi kom fram.

Båten full av folk, også
livbåtene
På øya Symi

Vi møtte denne karen

På denne utflukten besøkte vi også et kloster. Da vi kom, ringte de med klokkene i klosteret. Det var spesielt. En gammel, fattig kvinne bodde der i et lite rom ved sakristiet i klosterkirken.

Klosteret

En dag var vi på utflukt til Lindos som lå fint til i en bukt. Før i tiden var dette en blomstrende handels by. Vi gikk oppover i åsen for å se på utsikten. Da møtte jeg en eldre dame som ville selg håndarbeider hun hadde laget. Jeg kjøpte en fin heklet serviett til å ha på et lite bord. Da ble hun svært glad.

Utsikt til Lindos-bukta

Kvinnen jeg møtte

En kveld var vi på landsby-fest. Da ble vi mottatt i døra og vist inn. Seinere ble det servert helstekt lam, og det ble musikk og dans. For første gang danset jeg den kjente dansen sorba.

Vi blir mottatt

Det ble servert god mat

Så ble det musikk

Så sorba

Det ble en kjekk tur til Rodos, vi så mye av øya og var som fortalt på flere utflukter. Vi gikk også turer i byen, og var på stranda, men stranda hadde en del litt store steiner. Jeg var fornøyd med turen.