tirsdag 11. november 2014

Suvenirer, mange suvenirer, november 2014, del 1

Det nærmer seg tid for juleforberedelser, og da blir det ofte litt ekstra rengjøring. Nr. 2 på listen med meg stod datarommet, og der står de fleste av mine suvenirer. Jeg tørket støv av hver eneste en, og da ble det litt mimring. Da jeg holdt en liten tajin jeg kjøpte i Marokko, husket jeg tilbake til turen dit i 1981. Der serverer de ofte middag for eksempel i tajin.

Tajin

I mars 81 var vi en uke i Agadir, så rundreise en uke til Marokkos kongelige byer. Da vi var i Agadir, var vi en kveld på berberfest i en gammel landsby. Her tok flere menn imot oss, bød på myntete, samt spilte og danset for oss. Senere fikk vi middag servert i tasjin.

Berbere vi møtte

  Noen spilte, andre danset

 Da jeg tørket støv av oljelampen jeg kjøpte i Seattle, husket jeg den fantastiske måneden vi var i USA sommeren 1992. Vi startet med 3 uker i Seattle der vi besøkte familie, og bodde hos Andreas som hadde huset sitt i området Ballard. Hele familien der borte, både unge og eldre tok fantastisk i mot oss. Jeg hilser til alle i tilfelle noen skulle lese dette. På andre bildet under ser vi huset vi bodde i Seattle. 

Oljelampen fra Seattle


   I Ballard

Siste uken vi var i USA i 92, besøkte vi Washington DC, Orlando, og til slutt New York. I Orlando besøkte vi Universal Studios. Her så vi mye på området, og om kvelden avsluttet vi besøket med å se på et båtrace, der var spenning med vill fart, politijakt og eksplosjoner. Det ingen vet er at jeg har en Oscar, det tenker jeg ble en bombe. Men jeg må nok opplyse om at jeg kjøpte den sjøl på Universal. Nå har jeg pusset den, så den lille karen står blant resten av suvenirene og skinner.

OSCAR 92 


Til slutt båtrace

I juli 1998 ble det tur til Island. Først besøk hos slekt i Saudarkrokur, så tok vi lokalbuss rundt resten av Island og hadde stopp i Egilstadir, og i Høfn. Jeg tok med stein her og der fra mine forfedres jord.
På bildet under ser vi i forkant to runde steiner fra Vatnajøkull, den store steinen er fra et digert krater, den største til venstre i bakkant er fra Tingvellir, den lille til høgre ved siden av er fra Geysirområdet. Jeg var forsiktig med støvluten på steinene.

Stein fra Island

 Vi bodde i Saudarkrokur hos Hjalti og familien i tre dager, og han kjørte oss rundt i området ved Skagafjord der min slekt kommer fra. Da vi skulle reise videre, kjørte han oss helt til Myvatn. Hjalti som er historiker kunne alt om steder, kjente forfedre, og om Island generelt. Han viste oss det gigantiske krateret Helveteskrateret, her har i sin tid vært en kjempeeksplosjon.

Helveteskrateret

 Senere da vi var kommet til Høfn på hotellet, så vi derfra i et utløp av Vatnajøkull. Da vi dagen etter kjørte med lokalbuss videre fra Høfn mot Røykjavik, kjørte vi i starten langs den svære isbreen. Vatnajøkull er Islands og Europas største isbre. 12% av Island er isfelt. Bussen gjorde et stopp ved breen slik at vi fikk gå nær og ta på isen, og der fant jeg de to runde steinene jeg tok med hjem.
  
Små isfjell ved Vatnajøkull



Første turen til Thailand var i 1999. Da dro vi på en stor tur der vi fikk sett mye av Thailand. Det kalles gjerne for Smilets land, og thaiene jeg har møtt der er ofte smilende og blide. Thailand har også et svært flott landskap. Bildet under kjøpte jeg i Thailand på første turen.

Vakkert landskap

På denne rundturen i Thailand tok vi også fly til Nord Thailand, og besøkte både Chiang Mai og Chiang Rai, samt besøkte Det Gylne Triangel, vi var helt til den Burmesiske grensen. En kveld var vi til Kanthoke- middag som er typisk for Nord Thailand. Bildet under er tatt på denne middagen der vi ble underholdt av folk fra forskjellige fjellstammer i sine spesielle drakter. Bildet ble suvenir.

Fra Nord Thailand

 Jeg vasket en liten, fin kopp jeg har, og da husket jeg påsken, i april 2000. Da dro vi på en ukes rundtur til Praha og Bøhmen.

Fin kopp

Da vi kom til Karlovy Vary, kunne en gå runden langs en hel stripe med kraner, der kunne en tappe helsebringende vann. Men først skaffe seg en liten kopp med tut. Jeg kjøpte en søt, liten kopp og gjett om jeg tok for meg av det helsebringende vannet. Jeg kjenner meg sprek, naturligvis har disse dråpene litt effekt, iallfall hvis du tror på det. Nå står koppen ren og fin sammen med de andre suvenirene.

Jeg drikker brønn i Karlovy Vary

 Samme år i 2000, men i oktober, reiste vi på den store Kina- reisen. Som suvenirer kjøpte jeg det kinesiske flagget og Maos lille røde. Da jeg kjøpte boken kom de først med en ny, nei, jeg ville ha en som var brukt, og jammen kom de med en ganske velbrukt. Boken er full av fyndord fra Mao, men heldigvis forstår jeg null kinesisk, så den er kun suvenir. Jeg måtte smile da jeg tørket støv av boka.

Suvenirer fra Peking, Kina
 

  Det som slo meg da vi var i Peking, var morgenfuglene. Grytidlig en dag, lenge før frokost, ble vi kjørt til en fin park i Peking, og der var folk i full trim med dans, gym, fekting, eller skyggeboksing for å nevne noe. Noen trimmet sammen, andre alene, så skulle mange på jobb etterpå. Jeg tenkte straks at det der var ingen ting for meg. Men spreke var de.

Morgengym før hanegal

  
I april, påsken i 2001 stod rundreise i Indonesia på programmet. Nå skulle en suvenir derfra få en omgang med støvkluten. Vi var på Java og besøkte en musikkskole. Deres spesialitet er bambusinstrument. I pausen kjøpte jeg et lite instrument som suvenir .

Instrument av bambus


Musikkskolen lå i forstedet Pandasuka ved Bandung. Her spilte og sang elevene for oss, både svært unge, men også ungdommer. De var meget flinke, og ble dirigert av ev en dyktig dirigent som var av kongekaste. Musikken av disse instrumentene er flott å høre på.

Musikkelevene

  Del to kommer i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar