onsdag 12. november 2014

Suvenirer, november 2014, del 2

På cruise i Middelhavet i høstferien 2001, var et stopp på Sicilia. Da var vi med på utflukt til vulkanen Etna. Der kjøpte jeg en liten suvenir laget av lava. Det er tre små ugler som sitter tett sammen, en av dem holder vengen forskrekket for munnen, en holder vengene foran øynene. Kanskje de er redde for vulkanen?

Uglene fra Etna

På turen til Etna fikk en spasere oppover et stykke, men selvsagt ikke for langt. Det var spennende, men skummelt.

Ved vulkanen

Nå skulle det tørkes støv av suvenirer fra rundturen i Sør- Afrika i oktober 2002. Der startet vi i Johannesburg, så på Safari nær Krügerparken, og videre sørover kjørte vi tvers gjennom Swasiland. Det er et eget lite kongedømme. Her kjørte vi blant annet gjennom små landsbyer, men stoppet ved et marked der jeg kjøpte et lite fat.

Fra Swaziland

Vi stoppet ikke i noen av de små landsbyene, guiden fortalte at halvparten av befolkningen var smittet av aids. Bildet under tok jeg gjennom bussvinduet i forbifarten.

Landsbygate i Swaziland

Vi kjørte videre i Sør- Afrika, men tok fly fra Durban til Port Elisabeth. Videre sørover kjørte vi den berømte og vakre Garden Route. Senere besøkte vi blant annet en strutsefarm. Her kjøpte jeg en liten støvkost av strutsefjær, men den henger til pynt mellom andre suvenirer.

Av myk strutsefjær

Vi spiste lunsj i hovedhuset på farmen, etterpå besøkte vi strutsene og kunne gi dem korn hvis vi våget. Strutsene er store fugler, ett strutseegg inneholder like mye som 18 hønseegg.

Hos strutsene

I oktober 2005 dro vi på rundtur i Australia. Naturligvis måtte jeg ha minner derfra, og kjøpte blant annet en boomerang, og et lite fat med bilder av de spesielle dyra i Australia, kenguruer.

Kenguruer

Da vi var i Alice Springs, besøkte vi et sted utenfor byen der vi skulle spise middag hos urfolket, aboriginer. På stedet der kom en type små kenguruer ut fra skyggene og lot seg mate.

En type små kenguruer

Etter middagen satt vi ute i den varme kvelden, over oss hadde vi stjernehimmelen. Nå skulle urfolket danse for oss, et bål brant, de som danset var rituelt malt på kroppen. Etter dansen fikk vi hilse på danserne.

Blant aboriginere

I januar 2006 var vi på langtidsferie på Tenerife, den største av Kanariøyene. Vi var der nesten en måned, fra 8. januar til 5. februar. På trimturen en dag kom vi forbi en ung mann som satt og malte på små glassplater. Jeg kjøpte et, det ble suveniren derfra, og nå står det på skrivepulten min. Jeg spurte den unge karen hvor han kom fra, men det ville han ikke svare på. Jeg tenkte det var en fante som egentlig ikke hadde lov til å være der, men jeg husker ham når jeg ser på bildet som nå er pusset blankt og fint.

Lite glassmaleri fra Tenerife

I løpet av langtidsferien var vi på alle turer jeg fant reklame for i hotellresepsjonen, og kan trygt si jeg har sett det meste av Tenerife. Det var også fin utsikt fra vår hotellbalkong.

Morgenstemning sett fra balkongen

Vi var på busstur til Russland sommeren 2010. Vanligvis på slike turer var det først fly til landet som skulle besøkes, så ventet buss der. Men denne gangen var det først buss fra Oslo til Malmø, der ventet bussen som kjørte til Russland, først ferge fra Stockholm til Baltikum, så videre med bussen til Russland. I Moskva kjøpte jeg en av de berømte dokkene av tre, og inni er flere.

Russisk dokke av tre

Inni er flere

På boden jeg kjøpte denne suveniren var mye forskjellig til salgs, for eksempel russiske uniformer, særlig de høye luene som soldatene bruker. Men det falt jeg ikke for fristelsen til å kjøpe, tenk hvis jeg kom spankulerende i en slik. Jeg tipper trafikkork og kanskje KGB ville ha en prat.

Det ville tatt seg ut

Moskva er en flott by, den var så ryddig og ren, den reneste av alle byer av denne størrelsen som jeg har sett. Mange flotte bygg også, Kreml besøkte vi, og kirkene var et kapittel for seg. En interessant tur i Russland.

Fra Moskva

Jeg vil avslutte med turen til USA i 2012. Da var nesten alle i familien med på kjøretur i California. Vi startet i San Francisco, var i Los Angeles, og avsluttet i Las Vegas. Vi kjørte også den berømte og flotte ruten Big Sur. Da vi var i San Francisco, besøkte vi det kjente vindistriktet Napa Valley. Vi besøkte flere vingårder. På en av dem kjøpte jeg et lite fat som suvenir, nå står det nyvasket og fint på plassen sin.