onsdag 26. november 2014

Tur til Miami, samt cruise i Karibien, nobember 2014, del 1

Vi var tre som reiste sammen på tur fredag 14. november, og gikk om bord i et Norwegian- fly på Gardermoen, en dreamliner som tar nesten 300 personer, og det så ut for å være fullt. Flyet skulle gå direkte til Miami, det tar ca. 10 timer. Da alt var klart, begynte flyet å bevege seg mot stedet det skulle ta av. Plutselig
ropte de over høgtaleren om det var lege om bord. En kvinne reiste seg og gikk fram til passasjeren det galt, det var noen seter foran oss. Der ble det diskusjon en stund.

Litt av det digre flyet

Etter en stund fikk vi vite at flyet måtte snu tilbake til terminalen. Et par måtte gå av flyet, og bagasjen deres måtte ut. Etterpå fikk vi vite at en mann var blitt syk og måtte avbryte turen før den hadde begynt. Dermed ble vi godt og vel over en time forsinket før vi var i luften. På den lange flyturen brukte jeg tiden blant annet til å se film, både en dokumentar om ville dyr, samt en gammel film med Gene Kelly og Leslie Caron: En amerikaner i Paris. Mange flotte dansescener.

Gene Kelly i aksjon

Endelig landet vi i Fort Lauderdale. Da var det fortsatt fredag med lokal tid 20. 30. Vi tok taxi til Miami der vi tok inn på hotellet i South Beach der vi skulle bo, men vi gikk raskt ut i den varme kvelden. På Ocean Drive var full aktivitet med mye folk som hygget seg i det flotte været. Vi valgte en av de mange utekafeene som hadde happy hour, jeg holdt på å dette av stolen da jeg så glassene de kom med, de så ut som blomstervaser. Alt er stort i Amerika.

Store saker i USA

Lørdag morgen våknet jeg opp på Impala hotell i Miami, et sjarmerende toetasjes hotell fra 1930- tallet. Ved hotellet var en liten hage, og en buegang inn til hotellet. I resepsjonen var en vegg prydet med mosaikk. Vi gikk ut i byen i strålende vær.

I resepsjonen

Ved utgangen

Nå skulle vi se på alle de fine bygningene i Art deco. Det er en stil som egentlig tok navnet fra verdensutstillingen i Paris i 1925. Da ble franske luksusvarer vist fram, og ble gjort for å vise verden at Paris fortsatt var senteret for stil etter Første verdenskrig.

Hus i Art decostil

Art deco ble en bevegelse innenfor dekorativ kunst, og vokste tidlig på 1900- tallet til å innvirke på arkitektur, mote og visuell kunst, og ble en av hovedretningene fra tidlig på 1920- tallet, og nådde USA ca. 1928- og 1930- tallet.

Art deco

Ocean Drive er en viktig gjennomfarts- åre i South Beach, og kjent for hotellene i Art decostil. Vi spaserte langs gaten og så på arkitekturen. Ocean Drive er det sørligste nabolaget av Miami Beach som er en del av byen Miami.

På Ocean Drive

Vi kom forbi skulpturer som blomster dekorerte videre. Den jødiske synagogen i Miami studerte vi: Tempel Emanu- El.

Skulpturer

Synagogen

Vi kom forbi Filmore Theatre der Jackie Gleason filmet sine show på 1960- tallet, og som ble sendt til hele USA, det satte Miami på kartet for nye amerikanere. Foran står en havfrue laget av Pop- Art kunstneren Lichtenstein.

Havfruen foran teateret

Videre spaserte vi i Spanskegata, her er spisesteder tett i tett. Så et lite stopp for å se på det staselige Rådhuset her, samt minnesmerke over politi falt i tjeneste.

Ved Spanskegata

Mange spisesteder

Fint Rådhus

Minnesmerke

Denne dagen hadde jeg bursdag, og vi startet kvelden på Mandarin hotell, der vi satt oss på uteserveringen for å se utsikten over Biscayne- bukta mot Downtown Miami i det sola gikk ned. Der ble det overrakt presang som skal fortelles om i februar. Med et glass hvitvin så jeg på fargespillet i solnedgangen.

Sola på vei ned

Fin utsikt

Lysene tennes i Miami

I trappa før vi går fra Mandarin hotell som var meget fint.

Vi spiste middag på en cubansk restaurant i Spanskegaten, så avsluttet vi på det kjente hotellet Essexs House med en frosen margaritas. En svært hyggelig bursdagsfeiring. På vei tilbake til hotellet kom vi forbi gatekunst.