tirsdag 2. oktober 2018

Om måneden oktober, 2. oktober 2018

Måneden oktober er årets tiende måned og årets andre høstmåned. På latin octo betyr åtte, oktober måned fikk navn etter den opprinnelige romerske kalender. En måned er en enhet for tid, brukt i en kalender og inkluderer alle dager. I oktober 31 dager.

Omtrentlig lengde i
tidsenheten måned

Personlig har jeg tre kalendere plassert på strategiske steder, for eksempel en i kjøkkenet, og en på datarommet. I tillegg kommer den man har på mobilen hvis man er på farten og skal vite noe kjapt. Jeg kan nevne kalenderen jeg har kjøpt siste årene med Blindeforbundet, og som for hver måned viser søte førerhunder.

Hunden i oktober

Den andre kalenderen fikk jeg i julegave med Marit L, Herøykalenderen 2018. Den blir gitt ut hvert år av Herøy sogelag. På kalenderen er fine, oftest gamle bilder som viser livet i Herøy kommune på Sunnmøre. Bilder både fra Ytre Herøy, og fra Indre Herøy. Bildet for oktober 2018 viser fra et kjøkken i Sævikane i Ytre Herøy, bildet er fra midten av 1970- tallet. Et par sitter og prater på kjøkkenet. Bjarne koser med katten, mens Berta sitter ved rokken og spinner.

Fint med gamle bilder

For hver måned har vi horoskop som mange leser nøye. For oktober har vi Vekten. Personene født i denne måneden har mange gode egenskaper: de er vennlige, høflige, har sjarm, eleganse, liker diplomati og fredelighet. De har non andre egenskaper også sier horoskopet, men de hopper vi elegant over. Elementene for disse personene er luft. På himmelen er stjernetegnet Vekten å se på den sørlige himmelens halvkule.

Vekten
På stjernehimmelen

Mye skjer i naturen på denne tiden mellom sommer og høst. Det triste er at det blir mørkere og kaldere, men det grønne går over i fantastiske høstfarger. Det er festet til lerretet av malere, og i vår moderne verden tar vi ofte bilder. Mange trær mister sine løv som faller på bakken, men fortsatt pynter opp. Høstblomstene er også fine.

Vakre høstfarger
Fine høstblomster
Enda flere

I gamle dager ble oktober kalt for sædmåned (for såing av vinterrug), også kalt slaktemåned. Men på denne tiden kommer iblant harde høststormer. I en bok om norsk vær i 100 år,leste jeg om en stor ulykke på havet ved Titran i Trøndelag den 13. og 14. oktober i 1899. Et fiskedampskip og 27 andre fartøyer forsvinner og 150 personer omkommer. Mange andre skip blir sterkt skadet.

Uvær

23. oktober i 1904 rammes områdene langs Oslofjorden av et kraftig jordskjelv, det sterkeste noen sinne i de nordiske land. Det var tre kraftige rystelser, men ingen større skader. Jeg så ganske nyst filmen Skjelvet som forteller om hva som kan komme til å skje en gang. Det var skremmende.

Fra filmen Skjelvet

Flere diktere har skrevet om årstiden Høst. Jeg vil avslutte med å ta med vers 4 og vers 7 av diktet som handler om høsten skrevet av Dagny Tande Lid. Det heter: Høstens glede.

                                              Men om høsten blir det grønne
                                              til en malerisk palett.
                                              Jeg kan stå og se på asken,
                                              på en lønn. Blir aldri trett.

                                              Skogen gjør meg helt beruset.
                                               Å,- hvor vakker skogen er.
                                               Med høstens malerglede
                                               vil jeg velge mine klær.
Høstens farger
Naturens fargeprakt



  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar