tirsdag 23. oktober 2018

På reise i Georgia og Armenia, oktober 2018

Jeg er nettopp kommet hjem fra en svært interessant reise i de to landene Georgia og Armenia som ligger i Kaukasus. Det ble mange opplevelser så jeg må fortelle om reisen dag for dag. Jeg stod klar på Gardermoen fredag 12. oktober. Først var det fly til Riga, og da jeg ventet på boarding til flyet, ble det opplyst at flyet var overbooked, de som ville stå over denne flyvningen skulle få en gratis overnatting pluss 250 euro. Men vi som skulle på rundreise, måtte selvfølgelig dra. Da jeg kom ut mot flyet fra Air Baltic, syntes jeg flyet var lite, det var et propellfly. Men ca. kl. 19, 30 var vi i luften med kurs for Riga., det ville ta ca. 1,5 time. Jeg leste i boken jeg hadde med.

Flyet var lite

Tidsfordriv

I Riga var vi innom flyterminalen der vi sjekket inn for Tbilisi, nå ble det kort ventetid før vi gikk om bord i flyet fra Air Baltic, men dette flyet var en god del større. Før vi lettet, så jeg det var stor aktivitet på flyplassen. Kl. 22, 15 var vi i luften, nå med kurs for Tbilisi.

Fra flyplassen i Riga

Det ble en rundt 3 timer med en rolig flytur uten turbulens, på denne strekningen fikk vi servert et måltid. Så landet vi i Tbilisi i Georgia. Det var blitt sent, i tillegg måtte vi sette fram klokken to timer.  Guiden vi skulle ha på rundturen var dansk og het Berit. Hun var med helt fra Gardermoen. Nå ble vi kjørt med buss til hotellet der vi skulle bo i fire netter. Hotell Oriental viste seg å være svært beskjedent, men rommet jeg fikk var ok. Nå var det natt, eller nesten morgen, kl. var 05.00 lokal tid da jeg avsluttet et lang dag.

Litt av hotell Oriental

Neste morgen var lørdag, og etter en meget beskjeden frokost, skulle vi se Tbilisi som er største byen i Georgia, samt hovedstad. Det var grått og yret litt denne dagen. Tbilisi har vært hovedstad i nesten 1500 år. Byen har nå om lag 1,3 millioner innbyggere. Først ble vi kjørt til sentrum, for hotellet vårt lå litt utenfor sentrum i et populært område. Først spaserte vi til en kirke oppå en høyde. På veien dit passerte vi et monument eller minnestein som var en bit av Berlinmuren. Jeg har glemt hvorfor byen fikk gaven. På plassen nedenfor kirken stod en rytterstatue av kong Vakhtan I som grunnla byen i det 5. århundre. Herfra hadde vi utsikt til byen som ligger i dalen ved elven Kura. Tbilisi ligger strategisk til mellom Europa og Asia, langs den berømte Silkeveien.

Et stykke av Berlinmuren
Rytterstatuen
Utsikt til byen
og elven

Her så vi også opp til høyden til middelalder- fortet Narikali, og den eldste delen av byen. Den gangen var byen omringet av en mur, Innenfor muren bodde det da 600 000 mennesker, noe jeg nesten ikke trodde. Så gikk vi siste biten opp til den gamle kirken Mateki.

Utsikt mot borgen på toppen
Kirken Mateki

Inne i kirken var murvegger og høyt under taket. Vi damer hadde på skjerf over håret før vi gikk inn i kirker i Georgia, det var de svært nøye med. Inne så jeg flere katolikker som brant lys og korset seg ved bilder av ikoner. Ikonostasen var staselig.

Brant lys

Ikonostasen

Etter dette besøket måtte flere av oss veksle penger, deres myntenhet heter lari. Men det var ikke godt å forstå det som stod på selve minibaken. Georgis skrives med det georgiske alfabetet som har 33 bokstaver, redusert fra tidligere 38. Det har 5 vokaler og 28 konsonanter, og hver bokstav svarer nøyaktig til en lyd. Jeg tok ut lari og det gikk bra.

Minibank

Det var vinfestival denne helgen, så da vi kom til en plass var der masse folk, på boder stod forskjellig til salgs, også vin, der kunne man få smaksprøver. På en scene var en gruppe på fem menn som sang og spilte. Litt etter var det en gruppe med kvinner som sang, to menn spilte. En festlig statue tok jeg foto av, den skulle forestille en toastmaster.

Mannsgruppen

Kvinnegruppen
Festlig figur

Vi gikk gjennom en smal gate med mye trær og grønt som pyntet opp, på ene siden var flere små kafeer. På uteserveringen var bord med ting gjestene kunne drive med, for eksempel å røke vannpipe eller spille sjakk.

Vannpipen klar
 Brettspill

Men nå skulle vi ta stolheis opp til åsen for å se den store statuen man ser fra byen der den rager på toppen. Det er moder Georgia som ble satt opp på Sololaki Hill i 1958, den er 20 m høy. I venstre hånd holder hun en bolle vin for venner, i den andre holder hun et sverd, Georgia vil forsvare seg mot fiender. I stolheisen hadde vi fin utsikt over byen, det hadde vi på toppen også. Så gikk vi bort og beundret den digre statuen.

Jorunn fra Bergen
i stolheisen
Fin utsikt på toppen
Moder Georgia

Vi spaserte ned igjen fra åsen og hadde flott utsikt nedover mot byen. Arkitekturen i Tbilisi er en blanding av middelaldersk, neoklassisk og litt sovjetisk stil. Men de fikk aldri sovjetisere den gamle bydelen. Nå spaserte vi nedover og passerte moskeer, kirker og synagoger, og gamle hus med de fargerike trebalkongene.

Moskè

Smale gater
Vi så også bort til svovelbadene som er en gammel georgisk tradisjon. Mange kjentfolk har besøkt de varme badene. Jeg kan nevne forfatterne Alexander Dumas og Alexsander Pushkin. Vi så også Frihetsplassen med en kjent statue.

Vi ser litt av svovelbadene
Frihetsplassen med frihetens
monument

Det ble en pause på hotellet før vi skulle ut og spise velkomstmiddag. Vi dro til en lokal restaurant som lå i gåavstand. Vi var et stort reisefølge, hele 29 personer. Det ble servert lokale retter, og vi fikk smake den lokale snapsen ShaSha. På andre bildet under ser vi det lille glasset i midten på bordet. Det ble en hyggelig avslutning på dagen.

Fra restauranten
Vi fikk smake den
lokale snapsen shasha
 Fra velkomstmiddagen

Men tilbake på hotellet gikk jeg opp på takterrassen og så på utsikten, men der oppe var ingen plass å sitte, men man kunne ta med en stol opp. Utsikten var fin, men med den avsluttet jeg kvelden.

To bilder tatt fra
takterrassen

Fortsettelse hver dag framover.