onsdag 24. oktober 2018

På reise i Georgia og Armenia, oktober 2018, del 2

Søndag morgen 14. oktober var fint vær i Tbilisi. Jeg var i Georgias største by og hovedstad. Georgia er en republikk i Asia, mesteparten av arealet er i Kaukasus. Så fort frokosten var over, skulle vi på utflukt til Stalins fødeby Gori. Byen som ble grunnlagt av en av de største kongene i Georgia kong David IV som levde fra 1089 til 1125. På veien dit skulle vi først besøke en huleby. Vi kjørte i kupert landskap langs åssider.

Kupert landskap

Etter hvert ble det gulaktige åkrer, iblant passerte vi byer, både landsbyer og større byer. Stadig så jeg politibiler som for blinkende, men guiden fortalte at var en politi i tjeneste med bil, skulle de alltid ha blinklyset på, selv om de ikke var i spesielt oppdrag.

Gulbrune åkrer

Så var vi framme ved hulebyen Uplistsikhe som lå på Silkeveien mellom Asia og Europa. Her skal være 700 huler, men kun 150 kan besøkes. I middelalderen bodde her rundt 20 000 mennesker. Dette er en av de eldste byene i Georgia. Da vi var framme, gikk vi oppover mot hulebyen, og det var ganske slitsomt, men svært spesielt å se.

Opp mot hulebyen
Oppe

Fra hulene

På vei ned igjen

Vi kjørte videre til Gori som er en industriby som har ca. 45 000 innbyggere, og ligger ved elven Liakhvi. Byen ble nesten helt ødelagt av et jordskjelv i 1920. Men byen er mest kjent for at Stalin ble født her i 1878. Her skulle vi besøke Stalinmuseet. Før stod det en stor statue av Stalin ved Rådhuset, men den er blitt tatt ned. En statue av Stalin står her ved museet. Utenfor var også litt av Stalins barndomshjem satt opp.

Stalins barndomshjem

Litt av Stalinmuseet

Statuen

Vi gikk opp i museet gjennom en imponerende hall, videre gjennom salene som fortalte om Stalins liv og virke. Mange i byen er fortsatt stolte av Stalin, noe jeg har vanskelig for å forstå. Han står bak like mange likvideringen av mennesker som Hitler, kanskje flere. Det positive er at han hjalp til med å slå fienden under Andre verdenskrig, men der stopper det. Men interessant å se museet. Vi så også jernbanevognen han brukte, for Stalin hadde flyskrekk.

Fra hallen

Landskap vi passert
før vingården

Mer landskap

Turen fortsatte med kurs for en vingård vi skulle besøke. Etter ca. 45 minutter svinget vi inn på en sidevei til landsbyen Chardakhi, vi skulle til Iago Bitarishvilis. Først fortalte en kar om produksjonen, så til lunsj der vi fikk småretter, men først smake på to sorter hvitvin. Så smakte vi på det som ligger igjen etter vinen er laget. På det blir laget snaps som er knallsterk. Den vi smakte i går var rundt 40 %, denne var i alle fall 50 %. Men så fikk vi smake rødvin. Da vi skulle dra, så jeg en hane og høner som trippet rundt.

Om vin produksjonen
Lunsjen
Fra lunsjrommet

Høner som trippet rundt

Legenden forteller det var St Nino som innførte starten på kristendommen i Georgia. Hun levde fra ca. 325 til 361. Hun hadde i et syn fått et kall om å sette korset i Georgia. Hun hadde legende evner, og da dronningen ble dødssyk tilkalte hun St Nino som gjorde henne frisk Plutselig en dag ble kongen blind, dronningen overtalte ham til å søke hjelp hos St Nino. Hun kom, og kongen kunne se igjen. Nå erklærte kongen at fra da av skulle kristendommen innføres som religion i landet. Slik var St Nino med på å starte kristningen av Georgia. Vårt siste besøk denne søndagen var i Korskirken.

Korskirken

Korskirken lå på en høyde, vi gikk siste stykke oppover. Det var masse folk utenfor, for denne søndagen var en spesiell helligdag. Jeg så to brudepar utenfor kirken. Det var mye fotografering og bryllupsgjester.

Et brudefølge

Et brudepar til

Vi var nå ved den gamle hovedstaden i Georgia, Mtskheta, og det sies at St Nino ligger begravet her. Inne i kirken var masse folk som korset seg og brant lys. Det var grå mur i kirkerommet og høyt under taket. Ca.midt i rommet stod et stort kors, nede var pyntet med hvite blomster.

Høyt under taket

Stort kors inne i kirken
 Lys brant

Da jeg kom ut så jeg på utsikten., det ble tatt brudebilder høyt på et berg. Det hadde vært mye biler på vei oppover mot kirken, men da vi spaserte ned igjen var det  kaos, flere biler kom seg ingen vei. Korsdagen var en stor helligdag i Georgia. Da er det selvsagt mange som vil besøke Korskirken.

Utsikt fra kirkeområdet
Fin utsikt

Mange biler

Dette var det siste på programmet, og vi kjørte tilbake til Tbilisi. Resten av kvelden var privat, dermed  spiste reisefølget der det måtte passe. Vi hadde vært med på mye denne søndagen, så jeg tok en tidlig kveld.