onsdag 6. november 2019

Besøk i Georgia. November 2019.

Neste land på listen der jeg prøver å få oversikt over land jeg har besøkt, er jeg nå kommet til Georgia. Som sagt før, tar jeg ikke landene i rekkefølge for hvilket år jeg var der. I oktober 2018 var jeg på en reise som gikk til to land. Georgia og Armenia. Nå skal jeg først skrive litt om besøket i Georgia. Men tar med bare noen glimt fra reisen.

Kart over Georgia


Vi startet i Tbilisi som er største byen i Georgia, samt er hovedstaden. Vi var opp på en høyde og så da blant annet lenger opp til en borg, og til eldste delen av byen. Så fulgte vi stolheis opp til åsen, der hadde vi god utsikt over byen, og her oppe så vi det store minnesmerket Moder Georgia. Ned fra åsen spaserte vi i den pittoreske gamlebyen.

Ser mot den gamle byen

Utsikt oppe fra åsen

Moder Georgia

På vei ned fra åsen

Tbilisi var utgangspunktet for flere utflukter i Georgia. Første utflukt var blant annet i landsbyen Chardaki. Der gikk vi oppover i terrenget og opp til hulebyen Uplistsikhe, den lå ved der den berømte Silkeveien passerte. Her skal være 700 huler, men bare 150 kan besøkes. Her oppe bodde folk i den tiden. Det var underlig  se.

Fra klippebyen
Ved en av hulene


Vi besøkte en gammel kirke, dette var en søndag, da feiret de Korssøndag, og flere brudepar giftet seg den dagen. Kirken var interessant å se, det var også folkelivet ved kirken. Brudeparene hadde ingen ting imot at vi fotograferte dem. Området omkring var fint å ta bilder i. Vi var nå ved Georgias gamle hovedstad Mtskheta.

 Den gamle kirken

Flere brudepar
Fin bakgrunn for brudebilder


En dag kjørte vi til den lille byen Sighnaghi som lå sørvest i Georgia. Vi spaserte siste stykket opp bakken, for byen lå på en høyde. En fin, liten by. På neste stopp var vinsmaking, for vi var da i vindistriktet Kakheti. Vinbonden øste opp vin fra krukker under gulvet, så fikk vi smake. Det ble ett stopp til, da på en høyde der det sies å ha landet mange underlige gjenstander.

Fin, liten by

I Sighnaghi

Vinbonden henter vin
Vinsmaking

Hvem har landet her?
Jeg så ingenting mystisk

Så skulle vi på siste utflukten fra Tbilisi, vi skulle på tur til Kaukasusfjellene. Vi gjorde et stopp i et fint område for å se vannreservoaret Jinvali. Så et stopp ved den befestede borgen og slottet Ananuri fra 1300- tallet. Vi besøkte også kirken. 

Første stopp i fin natur
Den gamle kirken

Fjellene i Kaukasus regnes som den geografiske grensen mellom Europa i nord og Asia i sør. Fjell kjeden deles i to, Store Kaukasus i sør, og Lille Kaukasus i nord. Nå kjørte vi på den georgiske Mili tærveien. Naturen her var helt spesiell. Her oppe spiste vi lunsj i en liten landsby i 1700 meters høyde. Etter lunsj gikk vi over i firehjulstrekkere som kjørte oss opp til 2100 meters høyde. Der så vi til den 5000 meters høye Kazbegi fjellet. 

Oppe i Kaukasusfjellene

I bakgrunnen 5000 m høyt fjell

Fjellnaturen i Kaukasus er noe av det mest storslåtte jeg har sett. Da vi hadde kjørt et stykke nedover, stoppet vi for å se Vennskapsmonumentet som var en gave fra Sovjet til Georgia. Et flott monument med god utsikt. Det var formet som en hestesko uten tak.

Fra Kaukasusfjellene
Monumentet
God utsikt

Rett bortenfor monumentet lå en hangglidercamp. De for og svevet over oss. jeg tror de kunne ta med en turist på turene over fjellheimen også. Men jeg hadde aldri våget å bli med. Men sikkert kjempeutsikt. Etter dette stoppet kjørte vi tilbake til Tbilisi. Neste dag skulle vi kjøre til Armenia.

Hangglidere
Svever over monumentet

Tilbake mot Tbilisi

Da kan jeg føre opp Georgia på listen over land jeg har besøkt som nr. 42. 

 Flagget til Georgia








 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar