onsdag 27. november 2019

Reise i Malaysia, del 3, november 2019

Onsdag 13. november var vår siste dag i Kuala Lumpur. Fram til lunsj var privat, men så skulle vi på utflukt. Før jeg gikk til frokost, kikket jeg på utsikten fra rommet mitt. Da kom akkurat en monorail og passerte.

Utsikt
Så kom en monorail

Etter frokost gikk jeg en tur i nærheten av hotellet, men først var jeg innom bassengområdet. Det var varmt, fint vær. Jeg så at gatefeierne var i arbeid, og folkelivet gikk sin vante gang. En monorail passerte, men jeg gikk ikke langt før jeg gikk tilbake til hotellet. Mange fine blomster pyntet opp.

Fra hotellets basseng
Fra nabolaget
Hotell Melia
Blomster utenfor

Kl. 13.30 var det klart for utflukt, og vi kjørte ut fra hovedstaden som har både høye og lave hus. Første stopp var ved den største fabrikken i verden som laget hard- tinn. Først ble vi orientert om fabrikkens historie, og hvordan de arbeidet i gamle dager.

Fra Kuala Lumpur
Arbeidet i gamle dager

Vi ble vist rundt i fabrikken og så hvordan de laget ting i tinn. Svært mange arbeidere var i sving. Der var en statue av en stor krokodille. Små krokodiller i tinn ble brukt som betalingsmiddel i gamle dager. Til slutt gikk vi til utsalget, og jeg kjøpe en liten, men fin krokodille i tinn. Det ble min suvenir. Før vi dro, fikk jeg tatt bilde ved den store tinnkruset utenfor.

Den store krokodillen
Litt av arbeiderne
Utenfor fabrikken

Nå kjørte vi videre til Batugrottene, de ligger ca. 15 km nord for Kuala Lumpur. Det første jeg så her var en diger statue av krigsguden Murugan. Den er over 42 m høy, og det glinser i gullfarge. En farge rik trapp førte opp til grotten, den har 272 trinn. Men jeg gikk bare et stykke oppover for å se ned på det hinduistiske tempelområdet. Her var mange apekatter på området, for de er hellige her.

Statuen
Fra trappen opp til
Batugrotten

Jeg studerte det store tempelet bygd til ære for apeguden Hanuman. Også på taket var mange ut- smykninger, og apekatter hoppet og klatret overalt.

Fargerikt tempel
En ape med unge
Utenfor inngangen
Apene er hellige her

Nå gikk turen videre til Melawati Hills. I område har vi Selavongelven og de små fiskerlandsbyene. Vi kjørte gjennom grønt, flott landskap, så oppover i høyden. Mange palmer pyntet også opp.

Fint landskap
Også palmer

Oppe i høyden gikk vi ut av bussen og så på utsikten, vi så til dalen under og til Selangorelven. Her på utkikksplassen var gamle kanoner, og her stod en gammel fyrlykt.

Utsikt til elven

Og til bebyggelse

Her oppe tok vi plass i et lite tog og dro opp til toppen. Der ble vi møtt av mange flere bladaper som tigget etter mat.

Mot toppen
 Flere aper

Etter en stund dro vi med det lille toget ned til bussen. Så kjørte vi videre mot Selangorelven. Der i den lille byen Selangor, spiste vi middag på en kinesisk restaurant ved elven, og der så vi solned gangen. Da mørket nærmet seg, gikk vi om bord i småbåter, så dro vi ut på elven og så på ildfluer, eller ildbiller som lyste opp i buskene ved elven. Det var helt spesielt å se, men jeg fikk ikke til å ta skikkelige bilder av det. Med dette avsluttet vi dagen.