tirsdag 26. november 2019

Reise i Malaysia, del 2, november 2019

Tirsdag 12. november startet med en god frokost på hotellet. Vi var i Kuala Lumpur som ligger nordvest på fastlandet. Byen har 1,6 millioner innbyggere. På folkemunne blir byen kalt KL. Først på programmet stod tur med monorail, og vi gikk til nærmeste stasjon, tok plass i en og for kjørende over gatenivå.

Utsikt fra monorailen

Videre passerte vi et stykke og så da alle de høye husene. Nå var vi på vei til Petronas Towers der vi skulle se det som før var verdens høyeste hus. Det er to tårn, og langt oppe bundet sammen med en bro. Først tok vi heis opp til 41. etasje, der gikk vi ut på broen og så utover byen.

Høyhus
Vi ser i tårnet
Utsikt fra broen

Vi tok heisen videre opp til 86. etasje, der var kjempeutsikt. Der stod en modell av tårnene. jeg gikk rundt og så på utsikten både av moderne hus, samt gammel bebyggelse. Jeg så også ned på en gammel, kinesisk kirkegård, den var forbudt å røre.

Oppe i 86. etasje, modellen
av tårnene
Høyt oppe
Strålende utsikt

Da vi kom ned fra tårnene og spaserte videre, tok jeg bilde. Fundamentene til tårnene er 100 meter under jorden, og det tok fire år å bygge. Det er for det skal tåle å holde tårnene.

Petronas Tower

Vi spaserte sammen med guiden i det historiske Kuala Lumpur. Vi så den engelske klubben, og det store frihetstorget. Vi spaserte over broen og kom til der elven deler seg.

Den engelske klubben
Over broen
Staselig bygg,
Tekstilmuseet

Elven deler seg

Vi kom til de eldste husene i byen, og rett ved var bygg fra 1960- 1970- tallet. Så videre til Chinatown som var pyntet med masse røde flagg. Vi så også et lite kinesisk, taoistisk tempel, ved siden av gikk vi inn i et bygg som også så ut som et større tempel, inne var også bilde av byens første sheriff. Så videre til Little India, der så vi et hindutempel.

Gamle hus
Her fra 1960- 1970- tallet

Mot Chinatown
Taoistisk tempel
Bilde inne av første sheriffen
i Kuala Lumpur med kulihatt
Hindutempel

Vi spiste lunsj i en restaurant i Chinatown. Etter turen i hovedstaden, ble det pause på hotellet før middagen om kvelden. Først ble det en drink oppe på et tidligere helikopterdekk, der så vi på utsikten og etter hvert solnedgangen. Før vi gikk, hørte vi det tordnet og skyene ble mørke. Vi gikk ned trappene og videre til restauranten vi spiste middag. Eieren forklarte nøye hva som var på alle buffeene.