torsdag 28. november 2019

Reise i Malaysia, del 4, november 2019

Torsdag 14. november skulle vi dra videre fra hovedstaden Kuala Lumpur. Klokken 09.00 kjørte vi ut fra byen, la høyhusene bak oss og videre gjennom grønt landskap. Etter en stund ble det et lite stopp der jeg ble opptatt av de fine blomstene.

Ut fra Kuala Lumpur
Fint landskap
Fargerike blomster

Vi var nå på vei til Melaka, men jeg liker bedre den gamle skrivemåten og vil kalle det Malacca. Det er en delstat i Malaysia. Stedet ble grunnlagt av kineserne som stasjon for krydderhandel, særlig pepper. Fram til 1400- tallet var det nærmest en kinesisk handelskoloni. Så vart byen sete for en malaysisk sultan. Nå nærmet vi oss, og vi skulle først på båttur for å se på byen.

Vi nærmer oss
Vi gikk av bussen og møtte opp på stedet båten skulle ta oss med. Mens vi ventet, så vi på en skoleklasse som også ventet på båt, en lærer drev og underviste dem. Så var vår båt klar, og vi gikk om bord.

Skoleklassen
Båten klar

Nå startet turen på Malaccaelven, det ble en svært fin tur der vi så på bygg i lav kolonistil og rester etter portugisernes tid her. I 1511 kom portugiserne og fordrev sultanen og de stod under portugiserne til 1641. Etter hvert kom de under både nederlandsk og britisk kontroll. Helt fram til Malaysia ble uavhengig i 1957.

Elveturen i gang
 Lave bygg
Idyllisk ved elven

Vi så arv etter både britisk og nederlandsk kolonitid. En staselig engelsk kirke, samt en hollandsk fregatt for eksempel. 

Engelsk kirke

Hollandsk fregatt

Vi gikk på land og spaserte en tur i byen. Da så vi mer fra kolonitiden, men også fra mer moderne tid. Ikke minst var det mange fargerike framkomstmiddel. Etter turen i byen både med båt på elven og spasertur på land, spiste vi lunsj på en kinesisk restaurant. 

Fra kolonitiden
Spaserte i byen
   
Sykkeltaxi
Fra lunsjbordet

Nå skulle vi besøke Baba- Nyonya Heritage museum. Det er et fra om lag slutten på 1600- tallet, bygd for velstående kinesiske handelsmenn og deres etterkommere. Her ble vi guidet rundt og fikk høre om livet i gamle dager. Dessverre ikke lov å ta foto, men ett falt pussig nok inn på min mobil. Særlig syntes jeg den gamle grammofonen med tut var morsom.

På museum
  
Nå sjekket vi inn på Novotel for en natt, og jeg ble fornøyd med rommet. Stilig ved resepsjonen, og fin utsikt fra rommet.

Hotellet

Stilig ved resepsjonen
 Fint rom
Strålende utsikt

Nå var resten av dagen privat. Etter en pause gikk jeg ut for å se på omgivelsene. I resepsjonen møtte jeg en hel gruppe på vei til sine rom. Så ble hotellets badebasseng tatt i øyesyn.

På vei til rommene
Badebassenget

Jeg gikk ut på gaten, og rett bortenfor traff jeg svenske Eva. Vi ble enige om å sette oss på en kafé, den var kinesisk. Det ble rett og slett prat over en juice. Vi gikk en liten tur i nærheten før vi gikk til hotellet. Tryggest å være der når mørket kom. Kvelden ble avsluttet på hotellet.

På kafé
I Malacca
Fortsettelse.
 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar