fredag 3. april 2020

Besøk i Mexico. April 2020

I november 2014 var jeg sammen med et par andre på cruise i Karibia. Først noen dager i Miami, så på cruise, så avslutning i Miami. På cruiset besøkte flere havner, jeg kan nevne Cayman Islands der vi var ut på havet og badet med skater. Men her skal jeg kun fortelle om besøket i Mexico.

Vi drar fra Miami
På Cayman Islands
Badet med skater

Kart over Mexico

Skipet la til kai i Cozumel i Mexico, det er landets største øy, og et kjent feriested. Men vi skulle videre, og skulle med ferge inn til stedet der de kjente mayaruinene ligger. Etter en narkohund hadde sniffet på oss, fikk vi gå om bord i fergen. Turen med fergen tok 45 minutter.

Fra Cozumel

Framme på fastlandet tok en guide imot, og vi spaserte mot en buss som skulle kjøre oss mot stedet vi skulle besøke. Bussturen tok en time, men det var et stopp på veien der vi var innom en forretning.

På vei mot bussen

Så siste stykket til stedet i Mexico vi skulle besøke. Vi skulle se de berømte ruinene fra mayaene, Tulum. Da vi var framme, gikk vi et stykke mot stedet. På veien møtte vi et lite dyr som haltet litt, det så ut for at en fot var skadet.

Vi passerer skiltet
Dyret vi så
Straks framme
Passerte fine planter

Der lå Tulum som var en av de siste byene bygd og bebodd av mayaer. Byen var på høyden mellom 13. og 15. århundre. De overlevde om lag 70 år etter spanjolene kom med sine sykdommer og smittet mayaene.

Der lå byen
Ansikter på murkanter

Vi ruslet rundt blant det som var igjen av Tulum som var en ev de siste mayaene bygde og var bebodd. Mayakulturen er kjent for å være den eneste som hadde et fullt utviklet skriftspråk i det før-
columbiske Amerika.

Fra Tulum
Slik tror man mayabyen
kunne ha sett ut

Tulum lå på en klippe langs kysten av Yucatan- halvøya. Gikk vi fram på kanten, så vi ned på en fin bukt med en badestrand.

Byen lå fint til

Utsikt til hav og strand

Det var svært interessant å rusle rundt i Tulum,bygd og bodd av mayaer. Mayaene var kjent  for sin kunst, arkitektur, matematiske kunnskaper, og astronomiske systemer, og for sine kalendere.

Interessant å se
Fra Tulum

Vi gikk tilbake dit bussen skulle hente oss, men vi hadde tid til å slappe av på en uteservering. Så buss tilbake til fergen som tok oss med til Cozumel, så om bord i cruiseskipet. Det hadde vært en interessant dag i Mexico.

På café

Da har jeg vært innom Mexico og kan da føre landet opp som nr.60 på listen. Jeg kunne godt tenkt meg å se mer av landet. Vi får se hva skjebnen bringer.