torsdag 23. april 2020

Om besøket i Serbia. April 2020

I februar 2016 var vi flere fra familien på noen dagers tur til Serbia. Landet ligger på Balkan, sørøst i Europa. landet hørte til Jugoslavia til landet ble delt i 1990- årene. Så videre skilt fra Montenegro i 2006, og Serbia ble da en egen stat.

Kart over Serbia

Her skal jeg ta med bare litt av det vi opplevde. Vi sjekket inn på Belgrad City hotell i hovedstaden Beograd, og dro straks ut på byen. Foran nasjonalmuseet så vi rytterstatuen av den serbiske prins Michel. Gågaten vi skulle spasere i var oppkalt etter ham. Den heter Knez Michailova.

Statuen
Fra gågaten

Vi gikk videre til Bohemkvarteret, der var flere små pittoreske spisesteder, det var tid for en pause og vi gikk inn på ett av dem. De hadde pyntet i vinduet med mange kaffe- og tekopper.

I Bohemstrøket
Pynt på kafeen

Neste dag skulle vi se mer av byen som har rundt 1,6 millioner innbyggere. Nå skulle vi opp på en ås for å se Kalemegdan som er en festning med et parkområde. Der er utstilt gammelt krigsmateriell. Her oppe er utsikt til elven Sava som møter Donau.

Gamle kanoner
Utsikt til elvene

Neste var besøk i den serbiskortodokse katedralen St. Michael. Nå var vi i en av de eldste bydelene. Vi gikk videre til Prinsesse Ljubica- residensen. Et staselig hus i balkanstil, prins Minos fikk bygd det lille palasset til konen, prinsesse Ljubica og barna. Vi gikk inn og så på rommene.

Forsiden til katedralen
Huse til prinsessen

Etter lunsj gikk vi til et Salvadore Dali- museum. Her var mange forskjellige verk av den kjente kunstneren. Men verket med den røde sofaen som var leppene til bildet av filmstjernen Marlene Dietrich, syntes jeg var morsomt.

Fra Dali- museet

Denne kvelden feiret vi en av reisefølget som hadde bursdag. Vi hadde bestilt bord for kvelden på en fin restaurant, og tok taxi dit. Så ble det 8 retters middag med 4 sorter serbisk vin til, alt skulle stå nøye til hver rett. Det ble en vellykket middag i Beograd.

God middag

Neste dag ble det mer vi ville se i hovedstaden. Først gikk vi til Regjeringskvartalet, og så blant annet presidentpalasset. Videre til Teslamuseet, her var utstilt ting fra hans liv og virke. Tesla var fra en landsby i regionen. Han var fysiker, oppfinner, og ingeniør. Han flyttet til USA og der anerkjent som Amerikas fremste elektroingeniør. Han var god venn av Mark Twain. I mine øyne var Tesla et geni som snakket 7 språk flytende.

Inngangen til Presidentpalasset

Teslamuseet
Klær som hadde
tilhørt Tesla

Senere besøkte vi verdens største kirke som ligger på Vracar- høyden. Sava- katedralen er dedikert til den hellige Sava, grunnleggeren til den serbiskortodokse kirken. Byggingen startet i 1985, men var fortsatt ikke ferdig da vi var der. En diger kirke både ute og inne.

Den store kirken

Nest siste dagen i Serbia gikk vi til togstasjonen, der også bussene gikk fra, og tok buss til nest største byen i Serbia, Novi Sad som har rundt 380 000 innbyggere. Fra hotellrommet hadde jeg utsikt til stasjonsbygget, stort og gult.

Stasjonsbygget

Etter 1,5 time med bussen var vi i Novi Sad, og spaserte fra bussterminalen til gamlebyen. Først tok vi pause på en kafé, så skulle vi se oss om i byen. Vi passerte åpninger inn mot bakgårder som så idylliske ut. Nå besøkte vi den katolske kirken St. Marys, den er fra 1895.

Fra en bakgård
St. Marys kirke

Vi spaserte i den eldste gaten Zmaj Jovina Street. Byen Novi Sad ble grunnlagt av prins Eugen av Savoia i 1694. Da dannet serbiske kjøpmenn en koloni her.

Fra den eldste gaten
Fra Novi Sad

Vi besøkte den eldste parken i byen, den het Dunaski. Videre spaserte vi til bredden av Donau. Der var god utsikt til fortet Petrovaradin. Det er kjent som Donaus Gibraltar. Så tok vi bussen tilbake til hovedstaden.

Fra parken

Utsikt til fortet

Dagen etter skulle vi reise, men ikke før ut på ettermiddagen, vi hadde tid til en runde i byen. Blant annet gikk vi nedover i Bohemstrøket. Til slutt avrundet vi besøket med en tur innom kafeen på det fornemme hotell Moskva. Vi fikk sett mye på turen, særlig av hovedstaden Beograd.

Annen vinkel fra
Bohemstrøket
Hotell Moskva

Da kan jeg føre opp Serbia på listen over land jeg har besøkt, det blir land nr.63.