fredag 17. april 2020

Om Singapore, april 2020

Jeg hadde nesten glemt å nevne Singapore. Det er en kombinert øy- og bystat ved sørspissen av Malayahalvøya, avgrenset ved Johorestredet. Singapore ble uavhengig fra Storbritannia i 1963, og ble uavhengig republikk i 1965. Innbyggertallet er rundt 5, 6 millioner.

Kart over Singapore

Første gangen jeg besøkte Singapore var i 2001. Vi skulle på en rundreise i Indonesia, og på vei dit ble det stopp i Singapore. Her ble det overnatting og tur i byen og på øya Sentosa. Jeg syntes de var fint ved kanalen.

Fra Singapore

Vi så statuen av Thomas Stamford Raffles som grunnla Singapore i 1819. Han gikk i land på en jungeldekket øy, og gjorde den etter hvert til et stort handelssted. På spaserturen i byen besøkte vi et hinduistisk tempel.  

Statuen
Taket på tempelet

Vi var også på besøk i den kjente: The National Orchid Garden. Her gikk vi rundt og så spesielt området med orkideene. Ettermiddagen var privat, og da besøkte vi blant annet Sentosa.

I hagen
Masse blomster
På øya Sentosa

Andre gangen jeg var i Singapore, kom vi fra en rundreise i Australia i 2005. På hjemvei skulle vi lande i Singapore og overnatte der. Avskjedsmiddag for denne reisen spiste vi alle deltagerne samlet avskjedsmiddag i Singapore. Senere gikk noen av oss til Raffles hotell. 

Raffles hotell
I hagen på hotellet

Neste dag var omvisning i byen, og så blant annet der engelskmennene i sin tid spilte cricket. Den berømte hagen var vi på besøk også denne gangen.

Her var cricketbanen
Den kjente hagen
Fine blomster

Tredje og siste gangen jeg var i Singapore, var i 2013. Da var noen av oss i familien der i en uke. Da fikk vi skikkelig sett Singapore. En del var selvsagt forandret. Vi var på rundtur med hop on- buss, og kjørte da gjennom hovedgaten i området kalt Little India. Det er for det meste en høy standard i Singapore.

Fra hovedgaten 
i Little India
Boligblokk

Jeg har alltid syntes det er fint langs kanalen i Singapore, vi spiste middag i området der flere ganger. 
For tredje gang var jeg i den berømte hagen, men nå var her en del forandret, men et flott område.

Ser på statuer 
ved kanalen

Fra kanalen
Fra hagen
Også fra hagen
I hagen

Vi besøkte Sentosa, var på kunstmuseum, og så ellers mye av Singapore. På Raffles var i et par ganger, og da besøkte vi Long Bar, der man rensker nøttene og kaster skallet på gulvet.

Fra Sentosa

På strand ved Sentosa
På Long Bar

Vi feiret et jubileum også, da ble det i starten drukket Afternoon tea på hotellet, da hadde vi fin utsikt.  Det ble mange opplevelser i Singapore, jeg kan også nevne Nattsafari med et lite tog ute på et område mellom ville dyr. Singapore synes jeg er et fint og spennende sted.

Fra te- bordet
 
og fin utsikt

Rett før hjemreise

Jeg likte alle tre besøkene i Singapore, men best det tredje, for da hadde vi en hel uke å se området. De dagene ble godt nyttet. Da kan jeg sette Singapore opp som land nr. 62 jeg har besøkt.

Flagget til Singapore



 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar