søndag 26. april 2020

Dagene går sin gang, april 2020

Vi har hatt en strålende uke med vårvær, sol og dager med oppunder 20 pluss. Man ser at skogen er blitt grønnere, og småfuglene synger hjertelig, hver med sitt nebb. Rett etter påske så jeg at påske blomstene ved inngangstrappen var i full flor.

Gule påskeblomster

Det flotte været har også gitt nydelige kvelder. Første bildet under er tatt søndag for en uke siden, kveldsolen skinte på Kolsåstoppen. I denne tiden man ikke skal samles, har vi i familien samlet oss fredagene og snakket sammen på skype. Det har vært en fin form for møter, da kan det iblant bli litt skøy. Ellers snakker vi jo på mobil.

Kveldsol

Samles på skype

  Søndagene har jeg gått tur med de som bor nærmest. Sist søndag så jeg godt at våren var i full gang i naturen. Epletrær og andre trær var i blomst, og et sted så jeg hvitveis ved foten av en mosegrodd stein.

Våren er her
Epletre i blomst

Søndagstur

Litt hvitveis

Det er godt å høre at  trekkfuglene har kommet tilbake. Mandag var også en nydelig kveld. Jeg var ute på balkongen og så på utsikten, og da var det et kor av fugler som sang, det var full vårstemning.

Vårstemning

 Torsdag hørte jeg et fly over her og så ut. Da kom svevende en person i hangglider, det er et sikkert vårtegn. Jeg så bare en, men det var sikkert flere bak åsen et sted. De hadde i alle fall god utsikt.

Sikkert vårtegn

Siden man må holde seg så mye hjemme, har det også blitt en del lesing. Nå har jeg nettopp lest ferdig boken som heter: Tatovøren i Auschwitz. Den er skrevet av Heather Morris. En rystende historie, men denne har mange godt av å lese. Det som skjedde den gangen må aldri glemmes.

Les denne

I går snakket jeg med den i familien som bor i Stettin. Alt var bra med dem, men der var strenge regler. Skulle de handle matvarer, stod der vakt utenfor inngangen til butikken. De måtte ha maske, og utenfor hang plastikkhansker de måtte ha på før de gikk inn, ellers fikk de ikke komme innenfor døren.

Før reglene kom

I dag er det søndag, og etter lunsj skal jeg ut og gå tur sammen de to i familien som bor nærmest. Det er fint vær, men ikke særlig varmt. I går kveld stod jeg på verandaen og så bort til barnehagen i det solen gikk ned. Den har åpnet igjen, så der er en del barn å se, men nå var de lørdag og stengt. I morgen skal vi starte på en ny uke.

Solnedgang lørdag kveld
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar