søndag 12. april 2020

Om reisen i Kambodsja.

Jeg har noen få land igjen og føye til på opptellingen. I disse tider når man ikke bør reise, er det greit å se på hvor jeg har vært. Til Kambodsja reiste jeg i februar 2018.Vi startet turen i Siem Reap. Siste stykket til hotellet spaserte vi, og passerte da et lite bønnested. Vi bodde på hotell Samadevi Angkor Resort &Spa.

Kart over Kambodsja
Bønnested

Senere skulle vi spise velkomstmiddag, men først se solnedgangen ved et tempel. Etter det dro vi til en restaurant for å spise. Restauranten het Madame Butterfly, den var fin og oppdekningen flott.

Stopp før tempelet
På tempelområdet
Solnedgang
Stilig oppdekning, her
min plass
Velkomstmiddag

Neste dag skulle vi ved Siem Reap se det berømte Angkor Wat, det var et av mine hovedmål for turen. Tempelet som ble bygd til en konge i 12. århundre. Det var først hinduistisk, så buddhistisk. Tempelet er kjent for sin harmoni i arkitekturen, og regnes som hovedpunktet i den klassiske khmer kulturen. Nå kom vi dit, og der lå det som et eventyr ved en sjø der vannliljer pyntet opp.

Angkor Wat
Vannliljer

Vi gikk rundt og så på dette berømte tempelet, og var også inn og gikk gjennom gangene, og ute så vi trappene man kunne gå oppover for å se.

Inne i en tempelgang

Trapper opp

Om kvelden var det middag på hotellet ute ved bassenget, det ble opptreden av folkedansere. Senere spaserte vi en tur i strøket, og ble da tilbudt snacks, og noen prøvde. Jeg syntes det var direkte ekkelt.

Middag nær bassenget
Folkedans
Grillede kakerlakker
som snacks

Neste dag kjørte vi til samme tempelområde, men nå skulle vi se tempelet Angkor Bayon. Her så vi store ansikter på veggene som snudde mot hver sin himmelretning. Etter det besøkte vi buddhist klosteret Ta Phrom. Her hadde svære røtter fått vokse vilt i alle årenes løp, de hadde brutt opp både murer og plasser. Etter lunsj besøkte vi det lille tempelet i rød sandstein, viet til guden Shiva. Det var en adelsmann som fikk det bygd og innviet i 967.

Fra Angkor Bayon
 Store røtter ved
Ta Prohm
Tempelet viet
til Shiva

Siste dagen i Siem Reap besøkte vi et silkeverksted, og vi var på båttur på innsjøen der båter lå klare. Langt ute på sjøen var flåtebyer, og vi besøkte en, før vi snudde tilbake. En spennende båttur.

Båtene klare
Flere flåtebyer

Tirsdag 13. februar kjørte vi mot byen Battambang. Passerte forskjellig på veien, og et sted var stopp der vi kunne få smake grillede rotter. Jeg syntes det var fryktelig, men flere smakte. Er det rart at folk blir syke.

Passerer tospann
med okser
Snacks, grillede rotter

I Kambodsjas nest største by Battambang skulle vi overnatte. Først gikk vi samlet på en spasertur for å se på byen. Vi kom forbi en som solgte bamser. Etterpå kjørte vi utenfor byen der vi skulle på tur med et bambustog. Vi satte oss to sammen i små vogner. Så kjørte vi av sted og passerte palmelunder og annet landskap.

En som solgte bamser
På bambustog

Utsikt fra hotellrommet
i 7. etasje i Battambang

Neste morgen kjørte vi videre mot hovedstaden Phnom Pehn som ligger ved Mekongelven. Vi hadde noen stopp på veien, men jeg tar kun med litt her. Vi tok inn på Ohana Palace hotell. Det var Valen tinsdag, så det var fint pyntet i rødt på den restauranten i hovedstaden vi spiste dagens middag.

Vi nærmer oss sentrum
Fra kveldens
middagsbord

Neste dag besøkte vi Nasjonalmuseet, så det kongelige området. Kambodsja er som kjent et kongedømme,staselig slottsområde. Senere ble de sykkeldrosjer som syklet oss på tur i sentrum av Phnom Phen. En person i hver vogn. Det var artig å se sentrum av byen fra en sykkeltaxi.

En flokk munker
Fra slottsområdet
Klar for sykkeltur
Solnedgang  og avslapning på
hotellets takterrasse

.Fredag 16. februar kjørte vi ut fra hovedstaden, målet denne dagen var byen Shanoukville, her skulle vi være siste dagene på turen. Her var badestrender, men vi bodde slik at vi måtte kjøre dit. Søndag 19. februar kjørte vi til flyplassen ved Phnom Phen og startet reisen mot Norge. Det hadde vært en spennende tur i Kambodsja.

Fra en strandkafé
i Shanoukville
Ved en av strendene
Turen snart over

Da kan jeg sette Kambodsja opp på listen som land nr. 61 jeg har besøkt.