mandag 6. april 2020

Siste dagene i mars, og starten på april 2020

En av siste dagene i mars gikk jeg tur, vanligvis er jeg for det meste hjemme. Det anbefales at man går tur, men skal  holde avstand selvsagt. Da så jeg det fortsatt var snø i skibakken. Jeg så flere som gikk tur, men mange syklet. Alle var lydige og holdt avstand.

Snø i skibakken
Flere var ute

For tiden er det skummelt med det farlige viruset, men man har forholdsregler som jeg tror de aller fleste her i landet holder, men noen tankeløse finnes selvsagt. Jeg dro på smilet da jeg leste disse rådene til Halvor Høgtun i Aftenposten.

Gode råd

Ellers tar jeg en tur ut på verandaen der jeg ser opp mot parkeringsplassen, til venstre ser jeg banehage, ovenfor den er en skole. Går jeg ut på balkongen ser jeg først ned til en klynge med trær, og videre området et godt stykke borte. Da er det ofte jeg tenker på utsikten jeg hadde da jeg bodde på Sunnmøre. Der var veranda på hele forsiden av huset, utsikten var ti fjord og fjell.

Utsikt der jeg
bodde før
Utsikt til holmer
og skjær

Søndag 29. mars snudde sola og vi gikk over til sommertid. Det var en fin kveld med måneskinn. Tirsdag 31. mars var siste dagen i mars. Jeg gikk tur, og da jeg passerte Bryn kirke så jeg det var lite grønt enda. Jeg gikk forbi kirken og ned bakken, da så jeg til Kolsåstoppen, dit var heller ikke våren kommet enda. Men da jeg kom tilbake og skulle gå opp trappen til inngangsdøren, så jeg nedenfor trappen stod en krukke med vårløker. Jeg er spent på hva som springer ut der.

Fin søndagskveld

Ingen vår enda
Heller ikke på
Kolsåstoppen
Vårløk

Så kom mandag 1. april. Da var det å bla over til ny måned, april som er andre vårmåned. Som vanlig studerte jeg nøye bildene, særlig på to av kalenderne. Påskemotivet laget av en handikappet, og på den andre hunden som skal bli førerhund.

Påskemotiv
Skal bli førerhund

Tirsdag 2. april var som vanlig stille og rolig ute, nesten ikke folk å se. Plutselig så jeg det snødde, kun en kort stund, men landskapet hadde et tynt lag av snø. Jeg tenkte at nå får vel folk som hadde forbud mot å dra på hyttene sine, rykninger i skifoten. Personlig håper jeg det ikke kommer mer snø denne vinteren. 

Plutselig snøbyger
Litt snø på bakken
og hustak

Men det er en skummel tid vi lever i akkurat nå, det er nesten uvirkelig å lese og se på tv hvor hardt prøvet land er både i Europa og andre steder blir rammet. Jeg tror Norge gjorde rett i å stenge ned, og be folk være ytterst forsiktige. Dødstallene særlig i Italia og Spania er ufattelige. Og jeg er forundret over måten Sverige har håndtert denne krisen. USA ser ut for å gå en svært mørk tid i møte. Vårt kongepar kom med en påskehilsen på tv til det norske folk. De sitter i karantene på Kongsseteren. Det var også bilde av dronning Elisabeth II som satt i telefonsamtale med statsministeren. Et par dager etter holdt hun tale til det britiske folk der hun avslutter med ordene: We´ll Meet again. Det er en kjent tekst Vera Lynn sang under Andre verdenskrig. Men dessverre er det svært mange i verden som nå ikke får møtes igjen.

Kongeparet hilser

Dronning Elisabethtalte 
talte senere

    
  
   



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar