torsdag 15. oktober 2020

Besøk i gruver og grotter, oktober 2020

Iblant syns jeg det er kjekt å se på både gamle og nyere bilder. Når man er på reiser, er det iblant innlagt besøk i gruver og grotter i programmet. Iblant passer det med private opplegg. Nå syntes jeg det var artig å se på slike bilder og mimre. De første er fra Mallorca for mange år siden. Vi bodde på El Arenal, men tok en tur til Porto Cristo. Der skulle vi se på en grotte og gikk ned under jorden, der var en underjordisk sjø.  Vi skulle høre en konsert, og satte oss på stoler med utsikt til sjøen. Men hvor var orkesteret? Litt etter hørte vi musikk, og der kom båtene glidende sakte på sjøen, og i båtene satt orkesteret og spilte. Det ble litt av en opplevelse.

I Porto Cristo

Fra gruven, tatt fra et kort

På en privat sommertur med fritidsbåt, var første overnatting i havn på øya Selje som ligger ytterst i Nordfjord. Før vi dro neste morgen, gikk vi for å se ruinene etter Selje kloster, og videre opp til grotten i høgden over. Det er en myte knyttet til denne grotten. En vakker, kristen kongsdatter rømte med båt fra Irland for hun ville ikke gifte seg med en hedensk mann. Noen av båtene kom seg inn til Selje, og der gjemte de seg i denne grotten. Til slutt raste grotten sammen og alle omkom. Mange år senere fant Olav Tryggvason mange knokler, men Sunniva lå like hel og så ut som hun sov. Hun ble skrinlagt i 996. St Sunniva er Norges eneste kvinnelige helgen. En statue av Sunniva står ved Selje havn, men var ikke på plass da vi var der.

Utenfor grotten

Utsikt ned til Selje kloster

Statuen av St. Sunniva

Første gangen jeg besøkte Gibraltar var på en rundreise i Spania. Siste sted vi skulle besøke, var en tur over til Gibraltar, Europas siste koloni. Vi dro til toppen der vi så på utsikten og de berømte apene. Men vi var også inn i en grotte, der var fin belysning. Her ble holdt konserter, men vi skulle bare se grotten.

Vi nærmer oss Gibraltar

På toppen

Inne i grotten

Bilde fra kort

En sommer dro vi og et nabopar, Grete og Andreas K, noen dager til Røros i Trøndelag. Hovedgrunnen var å gå fotturer i det flotte terrenget. Men vi besøkte også  byen Røros kalt "Bergstaden" grunnen var at her hadde vært gruvedrift. Men malmgruvedriften tok slutt i 1972. En dag besøkte vi Olavsgruva, og tok en guidet tur. Først så vi de store slagghaugene utenfor. Vi gikk 50 meter ned, og 500 meter innover til Bergmannshallen. Der fikk vi også underholdning av to karer, en spilte trekkspill og den andre spilte fele. Det var en spennende opplevelse å besøke gruven. Vi var på flere fotturer før vi dro hjem.

Grete K i flott terreng
Fra Røros
Slagghauger

Underholdning i Bergmannshallen

Så flere fotturer,
her pause

På besøk på Island var vi komne til Myvatn, og Hjalti som kunne om alt vi så, viste oss rundt. Han viste oss også en underjordisk grotte, der var varmt vann. Myvatn bar sitt navn med rette, det krydde av mygg. Men interessant å se dette området også.

Fa Myvatnområdet

Hjalti og datteren Maria i
Myvatnområdet

I de underjordiske
grotten med varmt vatn

På en rundtur på Sicilia for mange år siden, var vi nå kommet til Siracusa, før vi dro til Paradisdalen. Der si vi det de kalte "Dionysos øre". Det var en grotte i berget som var 50 meter dyp, vi var inn og så grotten. Vi ble fortalt at her ble 7500 athenske soldater sperret inne for å dø, det var i år 413 før Kr. Det var harde bud den gangen.

Først så vi ruiner
Her er grotten

Så ble det piknik
i Siracusa

Vi var på rundreise i Kina og var kommet til Guilin. Der var vi på flere utflukter, en var besøk i en grotte. Det var til Panfløytegrotten. Kalksteinsgrotten hadde mange ganger, og til slutt kom vi til den største grotten. Der var en sjø, og på litt avstand minnet det om en by i det fjerne. Etter dette besøket tok vi fly til Shanghai. Jeg skal i et annet innlegg senere fortelle mer om demme emnet.