onsdag 21. oktober 2020

Siste del av besøk i gruver og grotter, oktober 2020

Jeg vil starte med et grottebesøk i Sør- Afrika i 2002. Vi var på reise der, og innlagt i turen var å kjøre den kjente strekningen Garden Route, et fint område. Nå hadde vi overnattet i Wilderness, og derfra skulle vi på en heldagsutflukt i området. Blant annet skulle vi besøke et grotteområde ved Lille Karoo. I 1750 ble grotten tilfeldig oppdaget av en farmer. Grotten er stor og har mange saler, mange av salene har navn. Vi gikk 600 meter innover i grotten.

På vei mot grottene ved Lille Karoo

Fra en grotte

Brudesengen

Inne i grotten

På rundturen i Vietnam i 2004 var vi innom grotter, men da fulgte vi båt. Vi var på båttur i Halong bukta med en stor djunke i et vakkert område, så skiftet vi over i små båter for vi skulle innom et par grotter. Det var artig å være med på.

Fra Halongbukta

I småbåt inne
i en av grottene

I en annen grotte

Så er vi ute igjen

Da jeg var en uke på Lanzarote i 2016, var jeg på flere utflukter. På en av turene var innlagt flere grottebesøk. En av grottene het Cueva de los Verdes. Her var underjordiske lavagrotter med tuneller innover. Her brukte lokalbefolkningen før i tiden å gjemme seg for pirater.

Utenfor inngangen
Fra grotten

På samme utflukten kjørte vi til en annen type grotte, den het Jameos Aqua og er formet som to haller.
Lavagrotten er skapt for flere tusen år side. En kunstner var med å utformet grotten med stier, basseng  og lagune. I en av sjøene er bitte små albinokrabber som er blinde. Området er spesielt, plutselig er man omgitt av lavaklipper, tropiske vekster og et turkis basseng.

Utenfor grotten

Her var også sjø

Flott tillaget

I 2009 ble det tur til Cuba. Der var vi også innom grotter. Da vi var i regionen Pinar del Rio, besøkte vi en grotte. Der fulgte vi en liten båt på sjøen inne i grotten. Det var spesielt.

Første grotten
Fulgte båt
Trolsk inne i grotten

Stedet vi spiste lunsj

På en helgetur til Krakow i 2017, besøkte vi saltgruvene i Wieliczka. Verdens eldste og mest kjente saltgruver. Saltgruvene har 9 nivåer og går 327 meter under jorda. Vi ble med en guidet tur og fikk se hvordan det var nede i gruvene. Der var også utstilt figurer som viser hva de hadde å hjelpe seg med i gamle dager. Der var tillaget en stor festsal, her var det populært å holde brylluper. Her var et kapell, jeg så Nattverden, utskåret i salt. Svært interessant å se saltgruvene.

Fra gamle dager

Festsalen

Nattverden

Nede i saltgruven

Til slutt vil jeg ta med en grotte vi besøkte på turen til Malaysia og Borneo i 2019. Vi var nå på Borneo og bodde i hytter lang inne ved elven, derfor fulgte vi først båt i tre kvarter, så oppover mot hulen. Der gikk vi inn, der var mørkt, men vi så et stort hull i veggen. Grotten var før brukt som gravplass for 800- 900 år siden. Dette er en av flere huler som ble oppdaget i 1984. Da guiden lyste opp i taket, så jeg det krydde av flaggermus. Spennende å være med på.