søndag 4. oktober 2020

Tjørvåg, en av perlene på Sunnmøre

Nå når koronaen bremser oss, så har en god tid til å tenke på tidligere turer og besøk. Jeg tenker ofte på   stedet jeg bodde i mange år, samt på stedet jeg vokste opp, i Herøy kommune på Sunnmøre. Her er en natur som er storslagen med fjell og fjord. Da jeg for mange år siden var på min første tur til USA, besøkte vi en utflytter fra Tjørvåg som het Andreas, og som flyttet til Ballard ved Seattle. På en stuevegg hadde han et bilde av hjembygda som han selvsagt aldri glemte. 


Tjørvåg på Sunnmøre


     Kjører man for eksempel fra Ulsteinvik og mot Tjørvåg, svinger en til høyre på Garnes og kjører over Dragsundbrua og vider utover. Skal en videre utover til Ytre Herøy, kjører en gjennom Tjørvåg. De som bor i disse traktene  har en fin natur å boltre seg i. 

Over Dragsundbrua

Pause i leken hos noen
som vokste opp her 

17. mai var i Tjørvåg 
først tog, så videre feiring

 
Før var Tjørvåg en ishavsbygd, etter hvert mer over på sildefiske og annet fiske. I bygda var også et mekanisk verksted, men det ble etter hvert nedlagt. Så ble det mer private turer med snekka for å fiske kokefisk, eller kun på søndagstur.

I gode gamle dager

 Henrik og morfar 
på fisketur

På søndagstur, her er også
Therese og Henrik 

Om vinteren var det litt variert med mengden av snø, det var mer snø før. En kan si det siste årene kom ofte snøbyger, men ingen store mengder i gangen da jeg bodde der. Men påsken 2008 var mye snø, da var også Hedda og Dina på besøk.

Påskesnø

En dag fin regnbue

Sommerbesøk fra Seattle, 
kaffekos på terrassen

Det er et ypperlig området til fjellturer, det er bare å velge og vrake i fjellområder. Det ble også arrangert gåturer man kunne delta i. Her kan jeg nevne "Sædalen rundt" som var en ganske lang tur . På bildet under er vi en gjeng som møtes, vi er på vei i hver vår retning, men bilde måtte tas.

Møte under "løpet"

En søndag gikk vi opp på Rjåhornet, der tok vi pause og så ned  i bygda. Jeg ringte til Marit L og sa: Gjett hvor jeg er. Jeg vet ikke, sa hun. Jeg sitter på toppen av Rjåhornet og ser ned på huset ditt., sa jeg . Da lo hun.

Flott utsikt ned til bygda

Flere ganger gikk vi opp på Hasund- hornet. Da hadde vi god utsikt til området ved Ulsteinvik. Derfra vår store løper Karsten Warholm kommer fra. Det var en flott søndagstur og gå dit opp.

Utmerket oversikt 
fra Hasund- hornet

Søndagene spesielt gikk jeg mye tur sammen med Grete K, da gikk vi oftest over Skaret. På toppen der, fortsatte vi ned i Sandvika og fortsatte innover i bygda der vi bodde. På disse turene så vi fine naturscener, særlig sommerhalvåret. Som da vi hadde utsikt til engene fulle med vårblomster,

Vakker utsikt

  Ser ut som høst,
men bilde tatt i april

Etter jeg flyttet til Østlandet har jeg flere ganger vært tilbake på besøk. Vanligvis bor jeg da i gjestehuset som er rett ved mitt barndomshjem. Huset er pusset opp og i flott stand. Men traktene rundt er de samme. Mine barndoms trakter var i enestående vakker natur, særlig om sommeren. Til og med et vann var i nærheten, der gikk vi på skøyter om vinteren og badet om sommeren.

På besøk i gjestehuset
Ved solveggen hos Idar
og Rannveig, pluss andre

Her vokste jeg opp


Vannet der vi gikk på skøyter
om vinteren

På dette besøket tok jeg også tur ut til Fosnavåg, men først stopp i Tjørvåg og hilste blant annet på trimvenninnen Grete K. Der ble det kaffe på verandaen.

På kaffebesøk

Så videre utover der vi så svinget til høgre og kjørte over Herøybrua og videre ut til Fosnavåg. Der ble det både middag og kaffe hos svigerinnen Arnhild.

Over Herøybrua

Servering hos
Arnhild

Jeg kan også nevne besøk hos en annen svigerinne som har samme navn som meg, hun heter Rigmor F. Hun er ofte å se i det hun suser av sted i bilen sin.

Her er hun 
på farten

 
Naturen på mine hjemtrakter er flott, og Tjørvåg med fjell og fjord ikke langt fra storhavet, er unik. Jeg vil avslutte med et bilder derfra.

Solnedgang


 






   




  

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar