torsdag 19. november 2020

Litt ekle opplevelser. November 2020

 Noen opplevelser ute på reiser, er ikke like koselige. Særlig når det gjelder å smake på ting, er jeg en stor pyse. Da blir det esj, esj. Jeg vil starte med rundturen i Kina for mange år siden. Vi var i Guilin, og da vi skulle spise middag på en restaurant, skulle vi velge mellom to bord, ormebordet eller vanlig kost. Jeg valgte vanlig mat. To menn kom inn, en bar en saks, en bar en kurv, tok av lokket og der buktet flere ormer seg. De ved ormebordet skulle velge, det ble en grønnaktig orm. Mannen med saksen klippet hodet av den, det tok litt tid, for saksen var sløv. Så ble det laget drinker til dem, en blandet med ormens blod, den andre med gallen. En svensk dame sa: Bloddrinken smakte bedre enn den med gallan. Så kom de inn med stekt orm. Da tok jeg bilde, så snudde jeg ryggen til, jeg orket ikke se på da de gaflet i seg orm.

Startet i Peking, under er jeg på

Den himmelske freds plass


Fra Guilin


Ormen som ble valgt


Drinker mikses

Man koser seg med
stekt orm

Så til Shanghai
 
På rundreise i Kambodsja ble det mer esj. Vi var på vei til byen Battambang da det ble stopp ved veien, for der var godbiter å smake på. Da jeg så flere av reisegruppen min stilte seg i kø, trodde jeg ikke mine egne øyne. De ville smake på grilla rotter, jeg ville bare spy. Da vi var i Siem Rep, ble det tilbudt snacks, grilla kakerlakker. Da ble det dobbelt esj.

Fra Kambodsja

Kø for å smake rotter

Grilla rotter

Grilla kakerlakker
var snacks

Besøket i Peru bød også på overraskelser i matveien, men her var litt større ting som stod på menyen. I Cusco spiste vi lunsj på en fin restaurant, og der stod grillet marsvin på menyen. Til min forskrekkelse bestilte en i reisegruppa det til lunsj. Det kom inn flott tillaget, det satt oppreist på tallerkenen. Jeg orket nesten ikke se da mannen startet å spise på lunsjen sin. Vi ble tilbudt grillet marsvin et annet sted også, men de var på gaten, mer som et kioskopplegg. På bildet under har vi et stopp på vei til Cusco.

I Peru

Blir tilbudt grilla marsvin

 Lunsjen er klar

Til slutt vil jeg ta med en opplevelse i en litt annen sjanger. Vi var på kjøretur i Texas og var i Austin. Her skulle vi se masse flaggermus, og det er noe av det mest ekle av dyr av den typen jeg vet om. Men se det, skulle jeg. Det bor flere tusen av flaggermus under en bru i byen, og ved solnedgang kommer de strømmende ut. Det var både spennende og ekkelt å stå og vente på dem. Så plutselig kom de strømmende og laget mørke skyer på himmelen. Det var en både grøss og gru opplevelse, men også fascinerende.

Fra Austin

 Under brua holdt de til


Ved solnedgang kom de
Det var tusenvis

Mørke skyer av flaggermus



 




      

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar