torsdag 12. november 2020

Steder jeg har feiret fødselsdag

Det har flere ganger passet slik at jeg har hatt fødselsdag på reiser, et par ganger var det planlagt. I år var  planen å være hjemme, det må jeg uansett, for koronaen herjer også i vårt land. Det har iblant passet slik at jeg på dagen har sittet i et fly, eller skal reise. Slik som da vi hadde vært på en rundreise i Nord- India. Reisen var over, nå satt vi i Delhi på et hotell, og ventet på avgang til flyplassen. Vi hadde spist middag, nå ble det servert kaffe. Da kom guiden med en liten buddhafigur som gave, og så ledet hun bursdagssangen. Det syntes jeg var morsomt, for jeg trodde ingen visste det. Litt etter dro vi. Buddhafiguren står på en hylle på datarommet mitt og minner om den dagen.

Utsikt fra Amberfortet

i Jaipur, India


Fra Ranthambore, traktene

vi var på tigersafari


 Her med Buddha figuren

jeg fikk i gave


I 2012 ble dagen feiret i Manchester, vi var tre damer på shoppingtur. I forretningene og ellers hadde de alt startet å pynte til jul. I byen la jeg merke til hvor fint de hadde fått til å blande gammel og moderne bygg, de stod ofte side ved side. Middag ble spandert på en restaurant eid av en kjent fotballspiller som spilte på et av lagene i Manchester. Jeg hadde sett ham flere ganger i TV spille kamp. En kjekk feiring som ble avsluttet på en stilig pub.

Gammel og ny bebyggelse

Middag på fin restaurant

fint julepyntet

Avslutning på stilig bar


Vi var på tur til Israel og Jordan, og startet oppholdet i Jerusalem. Dit kom vi på min bursdag, og på hotellrommet stod et fat med frukt, og et kort fra guiden og reiseselskapet. Det satte jeg pris på, og frukten var frisk og god. Jerusalem var en historisk og spesiell by å besøke,

Fra Jerusalem, bildet 
tok jag fra Oljeberget
På hotellrommet i
Jerusalem

Kortet

Teksten inne i kortet


I 2015 ble dagens feiring startet i Venezia. Vi var et par dager der før vi dro på cruise, og gikk om bord i skipet, første havn var på "helen til støvelen" hvis vi ser på Italiakartet. En festlig, liten by.

Fra Venezia

 Så på cruise
Om bord

I 2013 ble det feiring i Singapore, flere fra familien var med. Vi spiste middag på en kjent restaurant i byen, der ble vi servert en nydelig middag. De kom også med en ekstra hilsen med kake. Senere ble det blant annet feiring i Long Bar på Raffles hotell. 

Fra Singapore
Spiste her


   Ved bordet

Kakestykke med lys

En gang feiret jeg dagen i ensom majestet på Lanzarote, der var jeg en uke alene, men var på flere utflukter. Jeg var på utflukt denne dagen også. Da jeg kom tilbake til hotellrommet, stod en champagne flaske og to glass på bordet. Jeg likte ikke å åpne slike flasker, for jeg var redd å treffe noen med korken. Det ville være ille hvis jeg traff meg selv her jeg var alene, det kunne misforstås. Løsningen var at jeg tok flasken med ut på balkongen, for der satt en dame på balkongen ved siden av. Jeg bad henne åpne flasken, så slo jeg oppi de to glassene, det ble en liten feiring likevel. 

På utflukt på Lanzarote

Dette stod på rommet

Så kveldsutsikt


I november 2018 var vi flere fra familien på tur til Kenya. Her startet vi oppholdet med først en dag i Nairobi, så safari i Masai Mara, og avsluttet med et par dager i Nairobi. Da feiret jeg bursdagen der. Dagen startet med champagne på terrassen. Det var en overraskelse fra de andre. Senere ble det middag på restaurant. Etter middagen kom serveringsdamene med kake og sang ved bordet. Det var artig.

Fra Nairobi

På safari

Vi så flere løver

Så Nairobi og feiring på hotellet,
her prøvesmaking av champagnen
Så middag

Til slutt kake 

Og sang

Til slutt vil jeg ta med siste feiring som var i Malaysia i 2019. Jeg var med på en rundreise i Malaysia og Borneo. Vi startet i hovedstaden Kuala Lumpur, så videre til Borneo. Vi var nå kommet til Sandakan, og skulle overnatte på et hotell der. Guiden spurte om han kunne opplyse om dagen, men jeg sa nei, dette var privat. Da solnedgangen nærmet seg, dro jeg opp til 23. etasje og tok en stille feiring der med et glass hvitvin, så på utsikten og filosoferte over livets gang. 
        Helt til slutt et godt råd: Ikke pluss på årene når du feirer bursdag i godt voksen alder, trekk ifra, det gjør jeg, og føler meg derfor sprek og yngre.

Startet i Kuala Lumpur

Feiring i Sandakan,
Borneo
I solnedgang På
Borneo










  

 









      

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar