mandag 9. november 2020

Spesielle opplevelser, november 2020

Det er forskjellig som hender, særlig når en er ute å reiser. Det kan være pussige øyeblikk, eller  ting en er med på som gjør inntrykk. Sånn som under første besøket i USA for mange år siden. Vi var fire personer på privat besøk i Ballard, Seattle. En av gruppen kjente en filmfotograf som jobbet ved tv-kanalen Como News 4. Vi ble buden dit på omvisning. Særlig syntes jeg det var spesielt i sitte ved nyhetsdisken.

Fra Seattle

Besøker TV- stasjon

Regn på 4.juli
i Seattle

På første tur til Marokko besøkte vi det kjente markedet Djemaa al- Fna. et par ganger. Der foregikk forskjellig. Første gangen møte jeg vannselgere, neste dag så jeg en kar opptrådte med en orm. Jeg så tannlegen var ledig, og spurte med god hjelp av fakter, om å få sitte i stolen mens foto ble tatt. Det var i orden, og jeg tok plass. Men nå kom han med tangen, og jeg trodde han hadde misforstått. Fotografen fikk seg en god latter.

Første dag vannselgere

Neste dag hos tannlegen
Mannen med ormen

I 2004 var vi på rundreise i Vietnam. Da vi var i Saigon, var vi på utflukt for å besøke tempelet til en spesiell sekt, Chao Dai- sekten, det lå ikke langt fra grensen til Kambodsja. I tempelet gikk vi opp en trapp, der var et galleri der vi så ned til det som foregikk i tempelet. Tempelet hadde en spesiell innredning, og først kom "prestene" inn og satte seg på gulvet. Til sist kom sektmedlemmer kledt i hvitt og satte seg på gulvet. En spesiell opplevelse. Hele tiden var det sang, en slags messing.

Tempelet

Spesiell innredning

"Prestene" fremst,
menigheten i hvitt

En pussig opplevelse var å få massasje i Kina. Der var vi på rundtur for en del år siden, og startet i Peking. Der var vi på besøk blant annet til Den himmelske freds plass, så til en klinikk der vi blant annet kunne prøve massasje. Så videre til Himmelens tempel. Det var fullt program.

Fra Himmelens Freds Plass

Så massasje

Videre Himmelens
Tempel

Vi var på rundtur med buss på Sicilia for mange år siden, og var kommet til Siracusa. Vi hadde blant annet besøkt et museum, men nå hadde vi en kort, privat pause. Der vi ventet, så jeg bort til en spesielt formet kirke. Jeg vil bare kikke inn, sa jeg og løp bort. Men jeg gikk inn i kirken og helt fram til alteret. Plutselig kom et helt følge med prester, jeg var så å si omringet av en ti- tolv prester i fint skrud. Jeg syntes det var uforskammet å snu ryggen til dem og løpe. Men jeg så på klokken, bussen skulle snart gå. Jeg tok et skritt bak, et skritt til, enda ett, slik holdt jeg på, men så snudde jeg og løp. Som en av de siste tok jeg plass i bussen.

Spesiell kirke
Her stod jeg da
prestene kom

I 2012 var vi på kjøretur i California, og startet først med et par dager i San Francisco. Der besøkte vi Haigh Ashbury strøket, der var også mye morsomt å få kjøpt. Mens vi ruslet der, kom en flokk voksne folk syklende i blanke messingen. Eneste de hadde på var sykkelhjelm. Jeg må tilstå at jeg ble litt forundret, men det var litt pussig også.

Fra et rolig strøk
i San Francisco

Så kom syklistene

Forskjellig å få kjøpt

Jeg var på reise i Peru i 2017 og startet i hovedstaden Lima. Den kvelden var det fotballkamp, det skulle avgjøres om Perus fotballgutter skulle bli med i VM. Folk var svært opptatt av dette, flere ekspeditører i butikker gikk i landslagstrøyer, og flere andre. Bilene var pyntet i landets farger rødt og hvitt, det var også hus, og overalt. En svær fotball pyntet opp i gatebildet. Jeg så kampen i tv, Peru vant. Nå var det ville scener på tribunene, folk i gatene var elleville, jeg våget ikke gå ut. De ble fyrverkeri, tuting med biler. Før jeg sovnet hørte jeg levenet. Folk var totalt ville.

Bilene pyntet
I hotellresepsjonen
pyntet i rødt og hvitt
Jeg så kampen i TV, der
var folk elleville

På første turen til Dubai, var det også en dag vind så sanden føk. Nå var vi kommet til siste dagen, men skulle ikke reise før sent på kvelden.  På ettermiddag var vi på "Seilet" og drakk Afternoon- tea. Senere fikk vi gå opp i skybaren, der tok vi en drink, og her kom ikke peanøtter i skål, det var oppsats med snacks.  Vi hadde enda noen timer på kvelden og gikk til et fint hotell nær der vi bodde. Da vi kom inn, ble vi tatt imot og vist til et området der det var mye folk i fin stas, små  matretter stod i glassdisker. Jeg hørte også italiensk ble snakket. Vi lurte på hvor vi var havnet, men tok et glass vin i baren og lot det stå til. Så oppdaget vi at nå var vi havnet i et selskap som ble holdt for representanter for Versace. Men det var greit for oss, men etter en stund måtte vi tilbake og gjøre klar for avreise.

Kan være "sandstorm"
i Dubai

Fra skybaren på
"Seilet"

Vi havnet i elegant selskap