søndag 29. november 2020

På vinsmaking. November 2020

På reiser rundt om i verden har jeg flere ganger vært på vinsmaking, men også i Oslo et par ganger. Det har vært opplegg av representanter for vinprodusenter. Først vil jeg ta med vinsmaking i Ungarn, der vi var på en ukes rundtur med buss i 2003. Vi var da i området ved Balatonsjøen, og hadde besøkt blant annet en borg. Så ned til en vinkjeller å smake på vin, videre dro vi til foten av Bodacsony- fjellet. Der gikk vi over i jeep som kjørte opp i høyden, der lå restauranten vi spiste middag. Det ble servert fylte kalkunbryst som hovedrett, og porsjonene var svære. Da vi skulle dra til hotellet, var det strålende måneskinn.

Vinsmaking i Ungarn

Så middag i høyden

Det ble også innlagt vinsmaking på en ukes busstur på Sicilia. Vi hadde overnattet i Marsala og dro nå videre, men det ble et stopp på en vingård som het Santa Theresa. Her fikk vi også smake fire små skvetter med vin. Der ble det handel også.

Utenfor vingården

På Kreta var en av de første gangene vi var på vinsmaking. Vi var på en kveldsutflukt til en landsby, der ble vi mottatt med folkemusikk, og vinsmakingen var fra tønner. Senere ble det middag.

Først folkemusikk

Dette var ny måte
med vinsmaking

På en ukes busstur i Frankrike, hadde vi besøkt byen Lyon, derfra ut på landet der vi besøkte en vingård. Der gikk vi opp på "loftet", og der ble vinsmaking. Så videre til et vertshus og spiste middag.

Oppe på "loftet"

Middag på vertshuset

På rundturen i Australia i 2005, var vi nå i området Victoria, og besøkte den fine Yarra Valley. Her så vi flotte vinmarker, smakte på vinen og spiste lunsj på vingården vi besøkte.

Yarra Valley, Australia
På vingården
Sen lunsj på
vingården

I 2012 var vi på kjøretur i California, og startet først med noen dager i San Francisco. Da var vi på utflukt til vindistriktet Napa Valley. Vi besøkte flere vingårder, et flott område.

Fra en av vingårdene

Ved vinmark
Vinprøver

Også fine blomster

På tur i Portugal i 2013 ble det utflukt der det også var innlagt besøk på to vingårder. På begge steder fikk vi høre om arbeidet med vinen og om produksjonen.

Første gården,
ser på lagringen

Så smaking

Fra andre vingården,
folk smaker

På kanalturen i 2014 til Nederland og Tyskland, var vi komne til Rüdesheim i Tyskland. Et vakkert område med også vinmarker. Rüdesheim var en fin, liten by. Her kjørte vi i vinmarkene med et lite tog først, så besøkte vi en vinkjeller til slutt.

Vakkert område

Fra vinkjelleren

Vi smaker, jeg til venstre,
sammen med to fra vår
 reisegruppe

I 2019 var flere av oss på togtur i USA. Da vi var i Palisade i staten Colorado, overnattet vi på en vingård. Det var i et grønt, fint område, midt i et vindistrikt.