lørdag 11. februar 2023

Tur til Algarve

Dette var tredje turen av reisene til Syden, som vi kalte det den gangen. Det er en del år siden og det viser på bildekvaliteten. Men jeg var som vanlig spent på hva vi skulle se på Algarve-kysten i Portugal. De to yngste av barna var med på turen.

Fra Algarve-kysten

På dette hotellet bodde vi

Vi var på flere utflukter. En dag var vi med på en utflukt som het Fjelltur. Da kjørte vi opp i fjellene og besøkte et par småbyer. En av dem var kjent for sine korger som var å få kjøpt i flere størrelser, og vi kjøpte noen korger..

Her med korgene

En kveld var vi på landsby-fest. Der fikk vi først se gården og vindruene. Så spiste vi en god middag, og vi fikk se folkedans. Det ble et koselig besøk.

Vi så folkedans

Og hilste på danserne

Vi foreldrene var på en dagstur til hovedstaden Lisboa. Det var en stor og fin by. Det var en kort visitt, men vi fikk sett litt. Vi så blant annet Sjøfarts-monumentet, og besøkte Jeronimus-kirken. På vei tilbake var vi innom byen Silva.

Pause utenfor kirken

Sjøfartsmuseet

Fra Silva

En dag besøkte vi Europas sørvestligste hjørne, der så vi flere ting, men her tar jeg kun med utsikten til den mektige kysten. Samt besøk ved en gammel maurisk borg fra 1200- tallet som vi besøkte på en annen utflukt.

Besøkte maurisk borg

Kysten ved Europas sørvestligste hjørne

På denne utflukten besøkte vi også en liten fiskerlandsby. Der lå mange båter ute på bukten. Der ble det også servert lunsj på et spisested. Vi så mye på denne utflukten.

Mange båter ute på bukten

Vi spiste lunsj på stedet

Vi var også mye på stranden, vi hadde strålende vær begge ukene vi var på Algarve-kysten. Men en av siste dagene hadde vi en fæl oppleving. Vi var på vei oppover stranden da vi plutselig hørte noen grusomme skrik. Vi stoppet og lurte på hva som hadde skjedd. Jeg så folk stod i grupper og pratet. Jeg gikk ned til de nærmeste og spurte hva som hadde skjedd. Da fortalte de at en kvinne ikke fant igjen babyen sin. Moren hadde sikkert dubbet av, og babyen kunne så vidt gå, og hadde kanskje stabbet av sted. Men de hadde sett etter babyen i nærheten og i vannet. Den var som sunket i jorden. Nå var hjelp på vei, men skrikene fra moren ble så fryktelige at vi skyndte oss oppover mot hotellet, så ikke vår minste skulle bli redd. Jeg hørte aldri hvordan det gikk. Men jeg glemmer aldri denne morens fortvilelse. Bortsett fra denne hendelsen, hadde vi et fint opphold i Portugal.

Fra der vi var på stranda

Jeg tror jeg kjøpte denne hanen på denne turen til Portugal. Hvor og hvorfor en hane har jeg for lengst glemt. Det står ingen ting på den, men jeg knytter den til dette besøket. Så jeg tar sjansen på å si at jeg kjøpte den der.