mandag 27. februar 2023

Ferie i Cavtat

Noen av oss dro på ferie i Cavtat, en idyllisk , liten by som den gangen lå i Jugoslavia. Det var rett før landet ble oppdelt i flere stater. Vi bodde på et fint hotell som lå ganske nær havet. Resepsjonen var stor og romslig.

Hotellet

I resepsjonen

Cavtat var en idyllisk, liten by. Vi gikk ofte tur langs bukten. Særlig flott var solnedgangen som la et  ekstra fint lys over landskapet.

Solnedgang ved bukten

Vi var på flere utflukter iblant alle, men iblant vi foreldrene alene. En dag dro vi på utflukt til blant annet Sveti Stefan som lå i Monte Negro. Der fikk vi servert ost som hadde ligget i olivenolje i to år, samt hjemme-røkt skinke, til dette honningvin.

Sveti Stefan

Utsikt fra Sveti Stefan

Vi gikk ofte tur langs bukta i Cavtat

En dag tok vi alle bussen til Dubrovnik. Det var mitt første besøk der. Sjåføren kjørte så fort at vi ble glade da vi var framme og gikk av bussen. Heldigvis var det en annen sjåfør på tilbaketuren, han kjørte normalt. Dubrovnik er en historisk by, og interessant å besøke.

Også trappe-gater
Fra Dubrovnik

Spasertur i Cavtat

En kveld var vi på utflukt, da ble det middag og underholdning. Særlig en lokal eldre kar gikk rundt og bød opp damene til dans. En artig kveld.

Ute på byen

En dag dro vi alle for blant annet å se et sigøynermarked, der solgte de mye fint blant annet trearbeid. Jeg kjøpte to høye lysestaker som jeg har stående i gangen. Vanligvis har jeg kubbelys på dem, røde i juletiden, gul e i påsken osv. Jeg har bilde av markedet, men der står noen lettkledde unge damer, så jeg våger ikke å legge det ut. Stakene er suveniren fra Cavtat.

Men her er stakene

Vi hadde et nydelig vær de to ukene vi var i Cavtat. Badestranden var ikke noe særlig da vi var der, men er kanskje annerledes i dag. Men Cavtat var en pittoresk liten by, og vi hadde en fin feriie.