fredag 5. mai 2023

Busstur på Sicilia

I høstferien dro vi på en ukes busstur på øya Sicilia som ligger ved foten av Italia. Sicilia var i antikken en koloni av Hellas, seinere ble det en del av Romerriket. I Middelalderen ble Sicilia sammen med Sør Italia en del av kongeriket: De to Sicilier. Til slutt i 1860-årene ble Italia samlet, og Sicilia ble en del av den nye staten. Sicilia har delvis hatt sjølstyre siden 1949. Vi tok fly fra Gardermoen og landet på Catania flyplass. Bussen stod klar på flyplassen, og vi var 36 personer som skulle på denne turen. Norske, svenske og danske. Vi hilste på den svenske reiselederen Bertil, og tok plass i bussen. Bussjåføren Karmelo startet opp og turen var i gang.

Vi tar plass i bussen

Første overnatting var i Naxos, og der spiste vi middag. Neste morgen kjørte vi opp til Taormina som ligger på fjellet Monte Tauro. I romersk tid dro høgtstående romere hit for å nyte livet. I nyere tid også andre berømte personer. Her oppe er idyllisk, og en har god utsikt til havet.

I Taormina fin utsikt

Romarane bygde et amfiteater her oppe, ca. 200 før Kr, og det er fortsatt godt bevart. Publikum hadde noen flotte kulisser for teateret. I sjølve Taormina var smale gater , men omkranset av tre og blomster.

Naturens kulisser til teateret

Smale gater i Taormina

Vi kjørte fra Taormina til en liten by ved strandpromenaden, der spiste vi lunsj. Så videre til Cefalu, og der så vi katedralen. Den er et eksempel på middelalderens romantiske stil som på 1100-tallet vokste opp ved siden av gotikken.

Katedralen

Nå kjørte vi til hovedstaden Palermo, der sjekket vi inn på Grand hotell Sole. Der skulle vi bo i to netter. Der så vi i mye, her nevner jeg Capella Palatina, det er nomanniske kongene sitt slott. Vi så skammens fontene, bare for å nevne noe. Så kjørte vi til Montreale, der spiste vi lunsj i en park med god utsikt til byen

Ved Skammens fontene

Fra Capella Palatina

Lunsj i det fri

Utsikt mot Montreale

Nå fortsatte vi til fjellet Monte Pallegrino. Der besøkte vi kapellet til Palermos skytsengel Santa Rosalia. Kapellet er delvis hogget inn i fjellet. Folk brukte å legge fra seg gaver her som takk for hjelp, eller be om velsignelse.

Fra Kapellet

Siste kvelden i Palermo, delte vi middagsbord med et svensk par

Neste morgen på hotellets tak-terrasse for å se utover Palermo

Neste stopp var Segusta, der var et tempel fra ca. 700 før Kr.

Nå kjørte vi til en liten by som het Erice som ligger ca. på 700-m høyde. Her var god utsikt utover. Vi spiste privat lunsj i parken. Så videre til kysten av Masala-distriktet. Der utvant de salt, og vi så flere salt-hauger. Vi besøkte også en liten øy, der var et lite museum, og vi så blant annet Skulptur av: Ynglingen fra Kartago

God utsikt

Salt-haug i Masala-distriktet

Statuen

I Marsala bodde vi på Hotell President, nå var det søndag morgen 1. oktober, og vi kjørte videre. Første stopp var besøk på en liten vingård. Vi fikk smake på vin, og flere handlet vin.

På vingård

Turen gikk videre til Selinunte, den vestligste greske utposten under Antikken. Her ser vi ruinene av et tempel som trolig har kollapset etter et jordskjelv.

Husbonden ved ruinene

Nå kjørte vi til et sted nær en liten badestrand og spiste lunsj. Og videre hadde vi en kort kaffepause.  Så til Agrigento, der så vi Tempel-dalen. Der så vi blant annet Concordia-tempelet.

Concordia- tempelet

Fin natur i Tempel-dalen

Her er vi klar å dra videre fra Agrigento

Neste stopp var ved ruinene av en gresk villa fra 200- 300-tallet etter Kr. Der var mange fine mosaikker både på vegger og gulv.

Fine mosaikker

I byen NOTO så vi mange barokk-bygninger. Vi besøkte en barokk-kirke, og så flere andre bygg i barokk-stilen.

Barokk-stil

Vi kom til Siracusa, og der skulle vi bo i to netter. Neste morgen startet med besøk i museet. Rett ved lå den moderne kirken. Så til gamlebyen.

Den moderne kirken

Nå ble det igjen lunsj i det fri, og det smakte meget godt. Nå så vi flere gamle ruiner. Så avsluttet vi dagen med båttur på havnen ved Siracusa.

Lunsj i det fri

Båttur på havnen

Neste dag kjørte vi mot flyplassen. På veien dit har vi utsikt til vulkanen Etna Jeg fikk meg en stuss da jeg så røyken som kom ut fra vulkanen. Så jeg dro et lettelsens sukk da flyet lettet og vi var på hjem-vei. Vi hadde hatt en meget innholdsrik uke på Sicilia og hørt og sett mye historie.