fredag 12. mai 2023

Cruise ved de greske øyer

Vi dro på vårt første cruise som gikk til greske farvatn. Vi reiste med fly fra Oslo til København, derfra med fly til Venezia. Båten het Azur, og vi stod ved rekken og så da båten gikk fra Venezia.

Fra Venezia

Første dagen var båten i sjøen, men ankom Korfu kl. 20.30. Da skulle vi direkte på utflukt. Det var mørkt, men strålende måneskinn. Vi besøkte gamlebyen, og fikk et godt inntrykk av den. Til slutt var vi på en taverna, der satt vi ute og så på folkedans. En av dansene var sorba, og vi var med å danset helt på slutten.

På vei til Korfu

Folkedans på Korfu

Neste havn var Katakolon, derfra ble vi med på en utflukt til Olympia der de olympiske leker stammer fra. For første gang så jeg det gamle stadion der lekene i starten kun var kappløp. Vi var også på museet og så mange gamle ting.

Fra Katakolon

På det gamle stadion

Statue på museet

Neste øy vi besøkte var Santorini, og Azur ankret opp på bukten. Så dro vi opp til høyden der byen lå. Der ruslet vi rundt og så på stedet, og på utsikten til bukten.

Flott utsikt til bukten

Neste øy båten la til land, var Kreta. Der hadde vi vært før, så vi ruslet bare privat rundt i hovedstaden Heraklion. Første bildet er fra havneområdet, det andre er tatt ved en kjent fontene i byen.

Fra Kreta

Ved fontenen

Acur gikk videre fra Kreta til øya Rhodos. Båten la til land ved hovedstaden som også heter Rhodos. Vi spaserte rundt i byen, og i parken der vi hadde utsikt til Stormestrenes palass. Vi hadde det fint om bord, og lugar-gutten vår var en flink kar.

Vi ser i Stormestrenes palass

Sammen med lugar-gutten

Neste øy båten gikk til var Kos. Vi gikk en tur i byen, tilbake i havneområdet var fin stemning med solnedgang. Denne kvelden var det dessert-buffé om bord.

Solnedgang på Kos

Mye gode desserter

3. oktober la båten til kai i Pireus. Derfra ble det buss til Athen, vi skulle besøke det berømte borg- fjellet. Bygningene der er fra byens klassiske storhetstid på 400- tallet før Kr. Det var flott å se, pluss utsikten til byen var utmerket. Derfra dro vi til verdens eneste stadion som kun er bygd av marmor. Der ble de første OL holdt. På vei om bord kjørte vi også forbi det tidligere kongeslottet. Der så vi vaktene i de små skjørtene, det så litt pussige ut.

Går på land ved Athen

Bygg oppe på Borg-fjellet

God utsikt til Athen
Vaktene i skjørt

Nå skulle båten gå gjennom den smale Korint-kanalen. Da var det stor stemning om bord med dans og  spesial-drinker. Azur var den største båten som kunne gå der, og det var ikke mange centimeter klaring på begge sider. Men det var svært interessant å oppleve.

Fra Koint-kanalen

Stor stemning om bord

Nå var cruiset snart over, og båten var på vei til Venezia. Der gikk vi på land, men hadde litt tid til vi skulle ta fly hjem, så vi fikk spasere en runde i byen. men det var 5. oktober og litt kjølig vær. Men på cruiset hadde vi hatt fint vær, og hatt enn interessant tur med mange opplevelser.

På vei mot Venezia

Turen er over, rett før hjemreise