søndag 7. mai 2023

Tur på Telemarks-kanalen

Denne turen gikk med fritidsbåten på en kjent kanal her i Norge. Det ble en fin tur, så jeg tar den med her. Håvard var hjemme på besøk, nå ble han med tilbake til Oslo. Vi gikk til Måløy en ettermiddag, for da var det rolig på Stadt-havet. Vi gikk videre til Bergen 1.juli, og lå der over natta, men det regnet, så vi var raske om bord igjen..

Ingen landgang, bedre om bord

Vi gikk fra Bergen neste morgen til Haugesund, det var grått vær og en del urolig sjø, så vi stoppet der og la fast over natta. Neste morgen videre til Mandal

På gjeste-brygga i Mandal

Torsdag gikk vi til Risør og kom dit om kvelden. Neste morgen fortsatte vi, men ut på dagen blåste det slik at vi måtte gå inn til Nevlungshavn, vi la til kai 13. 30. Nå ville ikke værgudene spille på lag. Det regnet ikke, men det blåste for mye,

Landligge i Nevlungshavn, og det var flere

Lørdag kom vi til Sandvika og lå der, og vi besøkte familie. Så flyttet vi båten inn til Aker Bygge, der lå en båt til av om lag samme type. Nå var vi en runde i hovedstaden, og vi fikk besøk om bord.

Vi lå ved Aker Brygge

Besøk i Oslo

Vi gikk videre til Horten på søndag 14. juli, og planen var å ligge der en natt. Vi prøvde ut mandag, men det blåste sånn at vi snudde inn igjen. Dermed så vi nærmere på byen, jeg hadde aldri vært der før. På ettermiddag besøkte vi den gamle marine-byen, men museet var stengt. Men jeg syntes det var interes- sant å rusle der.

I Horten

Tirsdag 16. juli var været fint så vi gikk til Brevik. vi kom dit klokken 15,30, så vi hadde hele ettermiddagen å spasere i byen. En søt sommerby med smale gater, men masse blomster,

Idyll i Bresik

Onsdag 17. juli gikk vi videre og startet på Frierfjorden, gjennom Porsgrunn ved Skiens-elven. Vi stoppet en stund og gikk en handletur på land. En del av havneområdet minnet meg om sydligere strøk, Rådhuset syntes jeg var et stilig bygg. Kirken med to spir så fin ut. Vi ser i kirken på bildet, men vinkelen på bildet gjør at de ser litt skjeve ut.

Siste vi så av sentrum var kirketårna

Nå skulle vi  å gå Telemarks kanalen, vi skulle gå alle slusene helt til enden. Og nå spilte været på lag,
solen skinte og ingen vind.  På vannet var flere svaner. Første sluse var ved Skien. Neste var Løveid.
Jeg gikk for å se da den ganske store båten kom oppover, om bord var flere skuelystne

Båten kommer

Svane-par med resten av familien

Så ventet vi på å få komme med i slusen Vrangfossen, den har fem kammer. Det tok en time. Neste var Løveid. Vi kom til Ulefoss gjestehavn kl. 20.15.

En stor sluse

Noen var smale

I Lunde

Slusene. Det var i Lunde, og bilde ser vi over. Det var stor forskjell på breddene av kanalene, noen smale, men da vi kom til endestasjonen, var der som en stor sjø. Da vi nærmet oss endestasjonen så vi mye tømmer langs elvebreddene.

Mye tømmer

På slutten da vi nærmet oss endestasjonen Dalen, gikk vi også over en stor sjø, og vi var framme. Nå skulle vi gå tur og se på Dalen, så spise middag ut i det fine været.

Dalen lå ved en sjø.

Fint vær i Dalen

Neste dag startet vi på tilbakeveien gjennom slusene, været var strålende, her ser vi båtene foran oss.

Vi er i gang

Da turen
 var over og vi var komne tilbake til Skien, hadde vi gått i 36 sluser, 18 hver vei .Kanalen er om lag 110 km lang. Men når vi sluset, måtte vi begge hjelpe til, derfor ingen bilder fra selve slusingen, men det var en artig og spesiell opplevelse. Pluss sol og fint vær hele tiden. Iblant måtte vi vente på sluse.

Venter på sluse

Vi gikk videre. til Kragerø, dit kom vi kl. 16.30. Seinere gikk vi en kveldstur på land, og da så vi en staselig seilskute som lå ved kai.

Fin skute

Mandag 22. juli dro vi fra Kragerø. Planen var å dra til Arendal og ligge der neste natt, men i Arendal var pakkfullt i gjestehavnen. Dermed gikk vi til Grimstad, det viste seg å være bra, for i betalingen var inkludert frokost neste morgen,

I Grimstad

Vi gikk videre til Mandal, og der måtte vi ligge i to netter grunnet vind, det blåste friskt. Torsdag 25. juli gikk det fint rundt Lindesnes, men så ble det så stor sjø at vi gikk inn til Farsund og la fast der. Der gikk vi på byvandring men den kvinnelige vekteren. Hun var i fin uniform. Sikker for å vise hvordan det var i  gamle dager.

Vekteren i Farsund

Fredag blåste det fortsatt på kysten, så vi gikk sammen med to andre båter først gjennom en ei åpnet bru og videre til et smalt sund og så inn i en fjord. Der tok vi det de kalte "Draget". Traktoren kjørte båten helt ned til vannkanten og firte ut den stor plattform, båten gikk forsiktig opp på den. Så kjørte traktoren et par kilometer til en bukt, der ble båten forsiktig satt på sjøen. Slik også med de to andre båtene, og slik kom vi oss forbi havstykket Lista. jeg har ikke bilder av dette, kun film. Vi lå over natta i Hauge-sund, Vi gjorde Så videre neste morgen, et kort stopp i Bergen, men der regnet det slik at bilde ble ikke tatt. Siste overnatting var i Måløy, Det var søndag morgen 28. juli da vi startet på siste biten hjem. Men på Stadt måtte vi hjelpe en båt som hadde fått motorstopp. Vi slepte båten til øya Selje. Så endelig kom vi oss hjem. Samlet ble dette en spennende tur, særlig å gå Telemarks-kanalen.

Det var en fin kveld, og vakker utsikt, en utsikt jeg iblant savner her jeg bor nå