onsdag 3. mai 2023

På båttur til Danmark og Sverige

Nå vil jeg fortelle videre om mine små og store reiser. Sist jeg skrev var om den store turen til USA som jeg alltid vil huske. Husbonden hadde en liten fritidsbåt som vi også kalte snekke, den brukte vi til små turer i nærheten og når han skulle fiske. Vi bodde nær sjøen. Men så ble det kjøpt en større fritidsbåt som vi kunne dra på lengre turer med. Den båten døpte jeg til PLATON. Første turen med den, dro vi til Danmark og Sverige. Vi dro en ettermiddag det var stille vær, for vi skulle over det værharde havstykke som heter Stadt. Dermed var det stille sjø da vi passerte Stadt. På bildet har vi nettopp dratt fra bryggen hjemme, og skal ut mot havet.

På vei mot Stadt

Vi hadde ganske stille vær over Stadt, men hadde bare tenkt å gå til øya Selje, der la vi fast og lå over natten. Før vi gikk videre neste dag, var vi først og så på de kjente klosterruinene på Selje. Her lå et  benediktinerkloster som hadde sin storhetstid på 1200- tallet. Vi gikk opp til høyden og så ned på ruinene.

Utsikt til ruinene

Neste stopp var Måløy, men bare for å fylle mer olje på båten. Vi kom til Bergen, der gjorde vi et stopp, men kun for å gå en runde i byen.

Snartur i Bergen

Videre kurset vi til Skudeneshavn, dit kom vi på en fredag, og lå der til mandag morgen. Grunnen var at det blåste heftig, vi kunne ikke gå ut med småbåt. Men været var fint, og vi så oss om i Skudenes havn.

I Skudeneshavn

Mandag var stilt, fint vær og vi dro videre, passerte Lindesnes fyr, og havstykket Jæren som var helt stille, det var nesten ikke liv i båten. Vi kom til Lillesand mandag ettermiddag. Byen var idyllisk med mye blomster flere steder. Vi hadde uteplass bak på båten, og  i Lillesand var så stille og fint at vi kunne spise middag ute.

Fin liten by

Fin kveld i Lillesand

Tirsdag 19. juli fortsatte vi fra Lillesand og gikk over havstykket Skagerak som  lå stille, så det ble en strålende tur  over til Skagen i Danmark. Skagerak er en grein fra Nordsjøen. Skagen er spesielt kjent for det fine lyset, noe malerne likte godt, og mange malere dro dit. De er kjent som Skagen-malerne.

Dette er et Skagen-maleri

Gate i Skagen

Fra Skagen gikk vi til Grenaa, og kom  dit onsdag ettermiddag. Der var mange båter i gjestehavnen, Men fant plass rett ved bryggen. Der sitter jeg og ser på livet. Vi ser den lille røde livbåten bak, den var god å ha. Men vi slapp heldigvis noe uhell. Her var nå så fint vær at kalesjen bak på båten var tatt av.

På gjestehavnen i Grenaa

Så videre til Fredriksund, der møtte vi slekt og kjenninger som var i sommerhuset sitt der. De tok oss med på bilturer i området, og vi tok dem med på båttur til Roskilde. Der så vi blant annet den staselige  Roskilde domkirke.

Vi var på bilturer i området

Roskilde domkirke

Båten lå i Fredriksund, og en dag gikk vi tur i byen og spiste lunsj på en kro. Da så vi spaserte tilbake, så vi noe som lignet et sametelt, men det var oppsatte åle-teiner. Kveldene her var det eventyrlige solnedganger.

Åle-teiner

Solnedgang

Søndag 24. juli dro vi videre fra Fredriksund, og til neste havn som da var en liten fiskerlandsby som het Gilleleje. Der la vi til kai klokken 15.00. Her var mange fine, gamle hus. Været var helt fantastisk.

Gilleleje

Gamle hus

Så naturens forestilling da kvelden kom

Vi dro fra Danmark og kurset mot Sverige mandag morgen 25. juli i et strålende vær. Vi kom til Halmstad klokken 16.30, og der var knall-varmt. Halmstad er en ganske stor by.

Svært varmt, så pause med is

Tirsdag 26.7, dro vi videre til Varberg som tidligere var en kjent badeby med flere kurbad. Vi gikk tur i den fine parken.

Fra parken

Vi la til kai ved en liten øy, Sørø, nær Gøteborg. Torsdag morgen dro vi videre til Marstrand som er den mest kjente seiler-byen i Norden, og der var tett av båter, det var så vidt vi fant en plass til båten.

Overnatting ved Sørø, tid for
 middag inne på båten

Masse båter i Marstrand

Vi besøkte Carlsten festning som lå på en høyde over byen, festningen lå på Marstrands høyeste punkt.

Ved festningen

Søndagen gikk vi videre til Strømstad. Mandag 1. august dro vi fra Sverige og hadde en flott tur på et stille hav. Vi kom til Norge ca. kl. 14.00 og la til i Risør, en koselig by. Derfra videre til Grimstad på tirsdag. Fortsatt hadde vi nydelig vær.

I Strømstad

Så til Norge og Risør

Tirsdag i Grimstad

Onsdag 3. august gikk vi fra Grimstad og videre gjennom Ny Hellesund, og overnattet ved et lite sted som het Høllen. Vi gikk fra Høllen torsdag morgen, og kom til Farsund på formiddag 4. august.

Fra Farsund

Farsund er en fin, liten by. Fra Farsund dro vi om kvelden, grunnet værmeldingene, til Egersund og lå ved kai der over natten. Neste morgen dro vi til Haugesund. Videre derfra til Måløy, og la fast der til neste dag. Mandag morgen 8. august dro vi siste stykket over Stadt og hjem. Turen hadde vart i fire uker, vi hadde strålende vær og stille sjø. En svært vellykket tur.

I Haugesund

I Måløy, rett før turen er over