mandag 15. mai 2023

På tur med småbåt

Neste ferietur ble en båttur med den lille båten vår som jeg hadde døpt Platon. Kalenderen viste 28. juni, og vi startet om kvelden kl.20.30, for da var værmeldingen stille over havstykket Stadt. Så la vi til kai ved Måløy og overnattet der. Vi gikk derfra videre til Bergen, og lå der over natten.

Flott kveld i Bergen

Vi dro videre til Egersund, og der måtte vi ligge i havn neste dag fordi det blåste for mye. Da nyttet vi høvet og gikk tur i byen.  Torsdag 3. juli kom vi til Åsgårdstrand. Der besøkte vi huset til Munch, han har malt flere kjente bilder der. Blant andre: Pikene på broen.

Ved huset til Munch

Etter opphold i Oslo der vi besøkte kjentfolk, dro vi videre mandag ettermiddag til Moss. Der la vi til ved kanalen, og dro videre derfra tirsdag med kurs til Sverige. Natt til onsdag lå vi til kai i Grebstad.

Ved kanalen i Moss

Tirsdag kom vi til Grebstad
i Sverige

Etter hvert gikk vi videre gjennom Soten-kanalen som var smal, og der var mye trafikk med båter. Vi gikk til Falkenberg, der lå vi natt til torsdagen. Vi gikk på land og så blant annet den staselige kirken.

Fra Soten-kanalen
Kirken i Falkenberg

Vi gikk videre til Danmark, og nedover langs Sjælland, så en overnatting før vi fortsatte til Svendborg på Fyn. Det var en ganske stor by. Søndagen kom vi til Assens. Der lå vi ved siden av en flott gammel skute.

Fra Svendborg

Fra havnen i Assens

Vi gikk videre, og mandag 14. juli kom vi til en by som het Bogense. Tirsdag gikk vi videre til Ebeltoft. Der så vi blant annet verdens største tre-skute, korvetten Jylland. Vi så også mange av de fine, danske bygningene.

Fra Bogense

Korvetten Jylland

Fine, gamle bygninger

Onsdag 16. juli kom vi til Hals, og der ble vi liggende til kai i fem dager. Været var fint, men det blåste altfor kraftig. Dermed så vi alt som var i området. For eksempel kjevebeinet fra en blåhval som ble skutt i Ishavet i 1868. Det rakk opp til hustakene.

Et kjempestort kjevebein, det
står til høyre bak ankeret

En dag besøkte vi Hals Skanse, anlagt på 1600-tallet. Der forsvarte de seg både fra sjøen og mot land. Vi ser kanonene på voll-haugene.

Fra Hals Skanse

Endelig kunne vi gå fra Hals mandag kved, og hadde en fin tur til Sæby, en pittoresk, liten by med gamle, fine hus. Der besøkte vi også kirken.

Fra Sæby, vi ser i kirken
i bakgrunnen

Vi dro videre tirsdag 22. juli. Etter å ha fylt olje i Skagen, satte vi kurs over Skagerak i stille, flott vær. Vi la til kai i Mandal, der overnattet vi.

Spasertur på land i  Mandal

Onsdag kom vi til Haugesund og la til kai der. Torsdag 24. juli gikk vi til Bergen, og stoppet der noen timer. Der lå masse fiskebåter, for der hadde vært demonstrasjon mot kutt i fiske-kvotene. Nå gikk vi til  Eivindvik og overnattet der.

Mange fiskebåter i Bergen

Vi dro fra Eivindvik neste morgen, og startet på siste etappe derfra, tidlig neste morgen. Vi stoppet i Måløy og fylte olje, så over Stadt-havet. Det var litt nifst, for på slutten ble det en del bølger, pluss skodde. Men alt gikk bra og vi kom oss hjem. Vi la til ved vår brygge ca. kl. 15.00. Litt drama på slutten, men turen hadde ellers gått fint, og vi fikk sett mye.