onsdag 26. juni 2013

Helg i Wien, del 2

Søndag hadde også tettpakket program. Vi startet først med Hop on buss, og gikk av ved Donau- øya. Donau er nest lengste elv etter Volga. Den går gjennom flere land, også Østerrike, men en sideelv renner gjennom Wien. Nå skulle vi se sjølve Donau der kanalbåtene går.

Ved Donau

Vi gikk av ved ei bru, og nå så vi festivalen som vi dumpa oppi. Donau- festivalen er den største i sitt slag. Sjøl om det var tidlig søndag formiddag var mye folk møtt opp.

Donau- festival

Vi gikk helt ned til Donau og så på båtene som passerte. Så ruslet vi tilbake til busstoppet. Oppe på brua var utsikt mot landlige omgivelser. Det forundret meg at det var så kupert og landlig nær byen.

Kupert landskap

Nå tok vi Hop on bussen til Schønbrunn Palace. Sommerpalasset til Habsburgermonarken. Slottet er i rokokko og navnet betyr: vakker vår.

Ved forsiden av slottet

Det er et digert slott med 1441 rom. Blant andre bodde Franz Josef I her(1848- 1916), han ble keiser i Østerrike alt som 18- åring. Han var gift med Elizabeth datteren til hertug Max Joseph av Bayern.

Baksida av slottet

I parken var en stor fontene, men ikke vatn på, likevel en imponerende statue. Under kommer noen bilder fra parken ved slottet.

Stor fontene

Fra parken

Vakre blomster

Denne kvelden var også varm og flott. Det var fint og rusle langs kanalen.

Kveld i Wien

Mandag var siste dagen i Wien, men vi skulle ikke reise før om kvelden. Vi sjekket ut fra hotellet, men fikk sjølsagt oppbevare bagasjen på hotellet.

Utsjekking

Denne dagen regna det, men vi hadde planlagt museumsbesøk. Vi tok taxi til Belvedere som er et slott. Sommerslottet til prins Eugene av Savoia. Det stod ferdig i 1716.

Belvedere

Arkitekten til slottet var Johann Lukas von Hildebrandt som var en av Østerrikes viktigste arkitekter i barokken. Parken bak slottet var på langt nær så storslagen som ved Shønbrunn.

På baksida

Slottet er nå omgivelser for maleri, og at det er et slott vi kommer inn i ser vi i hallen, og i salene og romma for øvrig. Fikk tatt to bilder inne før det viste seg at fotografering var ulovlig.

Hallen

Fra ett av romma

Her var mange flotte maleri, og de hang i kongelige omgivelser. Jeg kjøpte kort av de maleria jeg likte godt. Her kommer tre. Først det som er aller mest kjent her på Belvedere. Kysset, malt av Gustav Klimt (1862- 1918). Klimt var en østerisk symbolmaler, men kjent for egen stilretning, også kjent for å bruke mye gull i maleriene.

Kysset

Historiemaleriet av Napoleon er også kjent, malt i 1801 av David. På maleriet ser vi Napoleon på hest i det han krysser Sankt Bernhard- passet og peker opp og fram. Det står tydelig Bonaparte på steinen, men ikke godt å se på bildet.

Napoleon

Til slutt: lesende pike av Franz Eybl. Han var fra Østerrike og en betydelig portrettmaler. I 1816 deltok han bare 10 år gammel på Academy og Fine Arts i Wien. Maleriet synes jeg var utrolig levende.

Lesende pike

Vi tok taxi tilbake til sentrum, og nå spaserte vi forbi Konserthuset igjen. Det var her de fleste symfoniene av Beethoven hadde premiere. Tvers over gata i et lite grøntområde stod en statue av den berømte komponisten.

Konserthuset

Statuen

Det nærmet seg tida vi måtte dra til flyplassen, og vi dro først til hotellet og hentet bagasjen. Det regnet denne dagen, men vi hadde hatt de første dagene i varme og sol. Vi fikk sett Wien som er en storslagen og vakker by. Jeg kan anbefale alle voksne om å ta en tur til Wien, det er så mye å se. Vi tok taxi til flyplassen, og reisen hjem gikk knirkefritt.

Rett før vi drar fra hotellet i Wien