lørdag 29. juni 2013

Munch 150, juni 13

Munch- utstillingen stod på programmet denne fredag ettermiddag. Nasjonalgalleriet ble etablert i 1842. Den norske stats sentralmuseum for billedkunst. Det har hatt tilhold i Universitetsgata i Oslo.
Bildet under er tatt litt avstand.

Nasjonalmuseet

Rett foran


I dag skulle jeg i enslig majestet se utstillingen: Munch 150. Men det var mange som vandret rundt og så på maleriene. Utenfor hang en plakat som fortalte hva utstillingen gjaldt.

Plakaten

 Denne jubileumsutstillingen er den største utstilling av Munchs kunst som noen gang er vist. Han malte i mer enn 60 år. Munch debuterte i 1880- årene, og døde i 1944. Skrik er vel et av hans mest kjente maleri. Kjent er også: Dagen derpå, fra 1884- 1885.

Dagen derpå

 Det var ikke lov å fotografere inne i museet, men en kunne kjøpe kort etterpå. Det gjorde jeg, men fant bare et par av de jeg hadde blinket meg ut. Pikene på broen er velkjent, men Damene på broen hadde jeg ikke sett før. Et flott maleri, men dessverre ikke på kort. Maleriet under likte jeg, det var et stort maleri av Munchs søster. Maleriet var fra 1892.

Inger i fiolett og svart 

Maleriet under heter: Eventyrskogen. Det synes jeg er koselig å se på. Barna som skuer mot en skog som sikkert er full av eventyr. Bildet er malt 1901- 1902.

Eventyrskogen


Men mitt favorittmaleri av Munch er: Livets dans. Det var malt i 1899- 1900. Alle kan se symbolikken i dette maleriet. Det var en flott og imponerende utstilling av Munch sine maleri. Jeg vil anbefale alle som er interessert om å ta seg tid til å se den hvis en skal innom hovedstaden i sommer.

Livets dans

Etter å ha sett maleriene til vår verdensberømte Munch, spaserte jeg oppover Karl Johan som nå er stengt for trafikk. Paleet er under oppussing, og nå er det flere uteserveringer. Her kunne bilene kjøre før.

Flere uteserveringer


 Jeg møtte yngstemann og leverte noe han hadde glemt, og vi spaserte tilbake nedover Karl Johan. Akersgata bak Stortinget er stengt med bommer, og foran Stortinget er plassert svære blomster- krukker.

Forandring på Kar Johan

Det var mye folk på uteserveringene, men det var en litt kald vind, så vi satte oss inn på Grand Cafe. Lunsjtida var over, men fikk likevel bestilt laksesmørbrød.

Godt med smørbrød

Det er et koselig sted, og spesielt liker jeg maleriet på ene veggen. De forteller om den tida bohemene vanket her. Men så var det oppbrudd. Det hadde vært en kjekk fredag ettermiddag i Oslo.

Bohemene pynter opp

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar