tirsdag 18. juni 2013

Helgetur til Warszawa del 2

Det første vi ville se denne dagen var området der Ghettoen i Warszawa lå under 2. verdenskrig. Det viste seg å være et stort område, og det meste var bombet og bygget opp igjen, men vi så et gammelt hus som stod igjen. I oktober 1940 ble den jødiske befolkningen forvist til dette området. Seinere ble 300 000 av jødene her sendt til utryddelsesleiren Treblinka, og i 1943 gjorde folket opprør, men nazistene slaktet dem ned. Bildet under er tatt i ghettoområdet.

Fra ghettoen i Warszawa

Vi spaserte videre gjennom en park, og derfra så vi bort til den ukjente soldats grav.

Fin park

Den kjente soldats grav

Inne i minnesmerket stod to stramme soldater på vakt. En flamme brant, og på siden av muren stod innskrevet hvilke slag Polen hadde tatt del i under krigen.

Vaktene

Oversikt over slag,
også Narvik stod der

Studenten var på biblioteket og leste, men vi møttes denne kvelden også i gamlebyen og spiste middag. På bildet under venter vi på tredjemann.

I gamlebyen

Hoved- restauranten lå tvers over gata slik de andre gjorde, og inngangen dit var pyntet med masse blomster.

Et vell av blomster

Søndag var siste dag i Warszawa, men vi skulle ikke reise før om kvelden. På vei til frokost kom vi forbi en åpen kirkedør og en utrolig vakker mannsstemme tonet ut. Jeg gikk inn og satte meg på bakerste benk. Jeg bare lyttet til den vakre sangen og så på katolikkene som utførte sine skikker. Jeg tok ikke bilde, men bruker ett jeg tok dagen før, for da også var jeg inn og hørte på messen.

Fra en av kirkene

Når vi spaserte rundt i byen så vi det digre Kulturpalasset. Det er 237 meter høgt, og er gitt som gave fra det Russland i 1955.

Det digre Kulturpalasset

Vi var innom hybelen til studenten som leste hjemme denne dagen siden det var søndag, men vi møttes til lunsj, og da tok vi avskjed. Vi damene måtte sjølsagt shoppe litt, og kjøpesenteret vi gikk til denne dagen var spesielt å se til. Vi ser det på bildet under midt på, det ser ut som et lavt bølgete teppe mellom husa.

Kjøpesenteret

Siste dagen i Warszawa

Nå måtte vi dra til hotellet og hente bagasjen i resepsjonen. På flyplassen viste det seg at flyet var en halv time forsinket, men flyturen gikk fint og vi landet på Gardermoen. Vi hastet ned rulletrappen for å hente koffertene, og da vi kom ned, så vi en dame lå livløs på gulvet og folk holdt på med å få liv i henne. Hvordan det gikk vet jeg ikke, men lurer på når jeg skal reise uten all denne dramatikken som oppstår. Håper damen livnet til igjen. Turen til Warszawa var hyggelig, og vi var heldige med været.