søndag 2. juni 2013

Festforestlling i Konserthuset, 13

Før jeg forteller om besøket i Konserthuset, må jeg nevne trimturen på fredag som var siste dagen i mai. Fantastisk vær, og på lang lei kjente jeg angen av syrin. Det minnet meg om min barndoms feiring av St. Hans- aften. Da var det alltid buketter med syrin på langborda i løa ned hos Knut på plassen.

Mest lyseblå syrin

 Men også kvit

Lørdag var det festforestilling i konserthuset. Ei i familien har i årevis støttet og vært medlem i Kreftforeningen, og nå var hun innbudt til denne forestillingen, og hun kunne ta med en gjest. Det ble meg. Foreningen skulle feire at den fylte 75 år. Vi ankom Konserthuset i god tid.

Konserthuset sentralt i Oslo

Vi tok plass i salen der scenen var klargjort med lys og instrumenter. Vi måtte sitte klar et kvarter før kronprinsen kom anstigende. Salen var så godt som fullsatt.

Scenen var klargjort

Da kronprinsen  var buksert på plass sammen med helseministeren kunne forestillingen starte. En av programlederne var en meget gravid Katrine Moholt, men fin var ho i en rødfarget, sid kjole. Den første som sang var Wencke Myre. Ho også i en fin, rød kjole. Klokka 18.00 startet det.

Wencke Myhre

Kronprins Håkon Magnus sa noen velvalgte ord og gratulerte foreningen med dagen. Egentlig er han en stram kar.

Kronprinsen

Vi fikk i løpet av programmet etter hvert høre om utviklingen til Kreftforeningen og deres arbeid. Det ble mye musikk og sang. En dame spilte på det jeg vil kalle en elektronisk miniharpe og det ble hivens musikk.

Harpespill

Så kom helseminister Støre og holdt et innlegg. Heldigvis var det kort. Men han sa det han skulle, og også han gratulerte med dagen.

Sjøl om det var et alvorlig tema som var bakgrunn for forestillingen, så var det en lett tone gjennom konserten. Orkesteret ble ledet av Øyvind Lund Olafsen. Dagsland og kona sang, og de to tvillingene som vant Grand Prix junior underholdt også.

Tvillingene til venstre

Kong Olav V. sin Kreftforskningspris ble delt ut, og en million kroner gikk til en lege jeg ikke husker navnet på, men han er sentral i testikkelkreft-arbeidet. Det er hans fagfelt, og nå fikk han heldigvis midler til å fortsette. Det lønner seg, for nå overlever 97% av personene som får slik diagnose.
Flere av artistene var DDE - Bjarne, Guri Schanke, og mange kor, til slutt kom alle på scenen og avsluttet. Hele forestillingen ble filmet, og en redigert utgave kommer på tv 2 neste lørdag klokka 20.00.

Avslutning

 Etter forestillingen skulle være kake og kaffe, men vi hadde avtale om henting klokka 19.30, og satt så nær utgangen at vi snek oss ut først. Da kom vi forbi borda med kaker, og det var mange.

Kaker i fleng

Vi kom ut i den fine sommerkvelden og spaserte gjennom hele Aker Brygge, og det krydde av mennesker overalt. Men vi hastet til bilen, for vi skulle direkte i party på Kolsås. Der stor bordet var klart og dekket til middag.

Middagsbordet klart

 Det ble en hyggelig kveld, og etter middagen satt vi på verandaen for det var mildt og fint. Da avslutter jeg med et bilde jeg tok fredag på trimturen. Herlig å se alle blomstene som pynter opp.

Sommeren på full fart inn


  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar