tirsdag 16. juli 2013

4. og siste del om reisen til Irland

Onsdag morgen sjekket vi ut fra hotellet, og kjørte østover i et meget fint, grønt landskap. Også her  masse kuer som beitet. Første stopp var landsbyen Cahir.

Fra Cahir

Vi skulle se slottet som står midt i landsbyen. Slottet er et av de største og best bevarte i Irland.

Cahir Castle

Slottet ble bygget i 1142 av Connor O' Brien, prins av Thomond. Men seinere også tilhørt den mektige klanen Butler.

I forgården

Cahir Castle står på en klippeøy midt i elva Suir.

Nå kjørte vi til Cashel som er en by i grevskapet Tipperary i regionen Munster. Her spiste vi lunsj.

Lunsjstedet

Etterpå kjørte vi så vidt ut fra byen, for der hadde vi bedre utsikt til de mest populære kirkeruinene i Irland. Rock of Cashel tronet på en høgde over byen. Det runde tårnet er eldst og er fra 1100. Dette har også vært sete for kongen av Munster i flere hundre år før den normanniske invasjonen.

Rock of Cashel

Turen gikk nå til den lille byen Kilkenny. Her besøkte vi St. Canice- katedralen. Tårnet stammer fra 849 og er 30 meter høgt.

Litt av katedralen

Katedralen er bygget i tidlig gotisk stil. Her har blitt holdt gudstjenester i over 800 år. Inne var flotte glassmaleri. Under ser vi bilder av to.

Fine glassmaleri

Etterpå sjekket vi inn på vårt hotell, og nå hadde vi privat tid om ettermiddagen. Kilkenny er en svært sjarmerende liten by. Masse blomster pyntet opp.

Fra Kilkenny

Det var 30 grader og fint å rusle rundt og se på byen. Her var mange steder en kunne slå seg ned, og overalt masse blomster.

Fra en gate

Blomster overalt

Før vi gikk til hotellet som lå sentralt, så vi slottet som lå rett rundt hjørnet. Det var bygd i 1115, seinere sete for Butlerfamilien. Før vi gikk inn på hotellet for å gjøre oss klar til middag, måtte vi nyte det fine været. Vi satte oss på uteserveringen ved hotellet.

Slottet

På bildet under ser vi til venstre vår dyktige irske sjåfør, til høgre to danske damer.

Torsdag morgen dro vi fra Kilkenny som har fått utmerkelse for å være Irlands fineste innlandsby. Det er eneste byen som ikke ligger ved kysten. Nå gikk ferden direkte til Dublin. Først svinget vi innom hotellet og satte av bagasjen, så kjørte bussen oss en rundtur i byen. Først til en park som lå nordvest for sentrum. Vi så et digert kors bygget til besøket av pave John Paul II i 1979.

35 meter høgt

Phoenix Park er en av Europas største innhegnede parker. Under mange trær stod kvite benker, her kunne folk slappe av. Men ikke under kastanjetrær, for ingen liker å få en kastanje deisende i hodet. Inne i parken ligger den amerikanske ambassade, samt den irske presidentens offisielle bolig.

Presidentboligen

Vi kjørte ut fra parken og videre i byen. Vi hadde et kort fotostopp ved St. Patricks katedral, men hadde ikke tid til å gå inn.

Katedralen

Til slutt skulle vi besøke Jameson. Her skulle vi vises rundt og se hvordan whisky ble laget.

Jameson

Etter å ha sett prosessen, fikk vi smaksprøve, og det var omtrent 1 cm i et glass, så her slapp en noen falt og brøt hand eller fot.

Whisky lagres

Etter rundturen sjekket vi inn på hotellet, også her bodde vi sentralt. Nå hadde vi hele resten av dagen privat. Jeg slo lag med en dansk dame og vi ruslet rundt i Dublin i et strålende vær. Byen er som kjent hovedstad og største byen i Irland. Dublin har om lag vel en halv million innbyggere.

Fra Dublin

Vi studerte statuen av den før nevnte fridomshelten i Irland. Daniel O' Connor (1775- 1847)  som er en av Irlands mest framtredende politiske ledere, særlig på grunn av sin kamp for et sjølstendig Irland. Han fikk ikke oppleve det, men i dag har vi Republikken Irland i sør og Nord- Irland i nord.

Fridomshelten

Dublin ligger fint til på begge sider av kanalen, og flere bruer går over. Et fint sted å spasere.

Fine bruer

Vi spaserte til Vikingmuseet. I 840 kom norske vikinger som anla festning i området. Vikingene grunnla flere havner på Irland, også i Dublin.

Fra museet

Etter å ha ruslet rundt på museet gikk vi tilbake til kanalen. Dublin nevnes først i 140, men da omtalt som Eblana. St. Patrick skal ha besøkt byen i 448, og mange ble kristnet. Men som sagt kom vikin- gene, og en tid var byen sete for norsk kongedømme. Så kom danske vikinger.

I Dublin

Om kvelden skulle vi på irsk aften. Vi ble kjørt omtrent en halv time ut fra byen. Da kom vi til stedet vi skulle høre irsk musikk og se irsk dans.

Her er stedet

Vi satte oss ved langbord. Etter hvert fikk vi servert middag. Jeg ble sittende tvers overfor paret fra Sørlandet.

Paret fra Sørlandet

Så startet underholdningen. Fire voksne karer spilte og sang livlig irsk musikk. I over 22 år har Merry Ploughboys vært den ledende gruppa i Dublin for tradisjonelle ballader. De kunne virkelig synge og spille.

Hivens musikk

Så kom danserne og de var virkelig dyktige. Tre jenter og to gutter. De danset hver for seg, og de danset sammen, også riverdans. Dette var vår siste kveld i Irland, og det var skikkelig irsk stemning. Under kommer noen bilder av danserne.

Irsk dans

Fredag 12. juli var avreise fra Irland. Jeg synes reisen hadde vært interessant. Irland er den tredje største øya i Europa, og her bor ca. 6 millioner mennesker. Et fascinerende og knallgrønt landskap hadde vi kjørt i, og vi hadde opplevd og sett mye. Da jeg hadde sjekket ut fra hotellet hadde jeg tid til å ta en liten spasertur i nærheten. Da tok jeg de to bilda under.

Rett ved hotellet

Så kom bussen som skulle kjøre oss til flyplassen. Det var på tide å ta farvel med de fleste fra reiseselskapet. Vi var både nordmenn, svensker og dansker. Turen var over.

Svensk dame klar for hjemreise