søndag 14. juli 2013

Del 2 om turen til Irland

Søndag morgen sjekket vi ut fra Connemara Coust hotell. Det hadde åpnet i 1960- årene med 35 rom, men i 80- årene utvidet til 141 rom. Nå satt vi i resepsjonen og ventet på avgang.

Vi venter

Vi kjørte gjennom Galway og videre sørover langs kysten, men stoppet for å se på et tårn- hus. Nor- mannerne som kom ca. i 1167 bygde mange slike tårn- hus. Det var små festninger. Herfra kontrol-lerte de Irland. Mange rester av slike tårn- hus så vi mange steder.

Et tårn- hus

Her gikk jeg en tur ned på piren og så en seilbåt som snart stod på bare stranda. Det begynte å bli lavvann, tenkte jeg.

Ved piren

Turen gikk videre og vi kom til The Burren. Et øde landskap med steinete høgder, for det er bare kalkstein igjen. Vi gikk et stykke nedover for å se på havet.

Øde landskap

Så en tur opp i høgda for å studere havet. I dette området har det bodd folk i om lag 4000 år.

God utsikt mot havet

I dette distriktet holdes hvert år en festival der deltakerne klær seg ut som munker og nonner, og så spiller de golf. Etter å ha styrket seg med litt sterke dråper, drar de ut og spiller golf, og det sies at det er mange som sperrer opp øynene når de ser munker og nonner springe omkring så de side kjolene flagrer omkring dem. På bildet under er vi på vei opp til bussen.

Pausen over

Vi kjørte gjennom et grønt og grøderikt landskap, og på engene beitet masse kuer. Aldri har jeg sett så mange kuer som i Irland. Ikke i Australia engang, men kanskje de er mer spredt der. Hvite, brune, svarte, flekkete, mange typer.

Mange kuer

Neste stopp var ved Cliffs of Moher. Her gikk vi opp i høgda og så de ca. 200 meter høge klippene som gikk loddrett ned i Atlanterhavet.

Cliffs of Moher

Dette området ligger i prestegjeldet Leiscannor. Klippene består for det meste av skifer og sandstein, og Atlanterhavet slår mot klippene i en sky av skum og dis.

Mektige klipper

Turen fortsatte til Bunratty Castles folkelivspark. Først satte vi oss i hagen der vi drakk te og spiste varm eplekake med krem.

Danske damer

I parken var samlet gamle hus som en kunne gå inn og se hvordan de levde på 1800- tallet. Huset på bildet under hadde tilhørt en lege. Interessant å se kontoret og de private romma.

Huset til en lege

Neste hus var eid av en som drev en pub i venstre del av huset. Den var svært primitiv med trebenker ved vinduet. Den private delen var i høgre del av huset som var fra 1850.

Puben

Var også innom en bondegård. Den var den gang eid av en kombinert fisker og bonde. På høgre side på bildet under hadde de et rom til å separere melk, og et rom til dyra. Der de bodde var fattigslig, men ikke utrivelig.

Bondegård

Hønene klukket både her og der, men hanene var gjerdet inne. Der spankulerte de kry omkring, og gol iblant.

Stramme karer

Besøket var over, og vi kjørte et kort stykke og var framme i Limerick som er tredje største by i Irland. Her er om lag 100 000 innbyggere. Det er en havneby og industriby, og har universitet. Før i tida var det et fattig sted, men nå klarer byen seg bra.

Fra Limerick

Vi sjekket inn på hotellet som var nytt og moderne. Det ble tid til en privat spasertur. Ved kanalen var idyllisk.

Ved kanalen

Om kvelden skulle vi på slottsaften på Bunratty Castle. Slottets glansperiode på 1400- tallet var gjenskapt. Første bilde er av øverste del av slottet. Vi ble mottatt av en som spilte sekkepipe.

Slottet

Sekkepipemusikk

Inne i borgen ble vi mottatt med et glass mjød, og to som spilte. Mannen spilte fiolin, og kvinnen harpe. De var dyktige.

Mottakelse

Så gikk vi inn i den store festsalen. Her satte vi oss ved langbord og fikk servert middag. Jeg satt
sammen med et norsk par fra Sørlandet. Først et bilde sammen med herren, under et bilde av hans frue.

På slottsmiddag

Fruen

Under middagen var det underholdning med irsk sang og musikk. Artistene var kledt i den tida sine klær. Det ble en hyggelig aften.