lørdag 13. juli 2013

Irland, juli 2013, del 1

Etter en fin flyreise med SAS via København, landa vi i Dublin fredag formiddag 5. juli. Den svenske reiselederen fra Tema, Eva, tok imot på flyplassen. Vi spaserte et stykke til bussen, alle inntok sine plasser og sjåføren satte kursen vestover. På et lite sted spiste vi lunsj i et tårn- hus.

Tårnhuset

Fra det lille stedet

Vi kjørte videre vestover, men tok en pause i Claddagh. Her besøkte vi først en romersk- katolsk kirke fra 1990- tallet. Den første kirka som ble bygd etter Irland ble sjølstendig.

St Nickolas

Kirka var spesielt innredet med alter midt i, og derfra strålet fire rom til sidene. Inne var fine glassmaleri. Svak orgelmusikk gjordet besøket høgtidelig.

Alteret midt i

Glassmaleria var flotte

Etter kirkebesøket spaserte vi over ei bru, og i elva så vi en ivrig laksefisker midt uti. Videre spaserte vi langs elva og flere fisket fra bredden, andre koset seg på plenene. Mange fine idyller langs elva.

Mange fine idyller,
under har vi to

Nå kjørte vi til Galway som også er et sjølstyrt grevskapsdistrikt. I tidlig historie oppbygd av 14 keltiske klaner. Vi spaserte i gamlebyen.

I Galway

Her var liv og røre, mange turister, pluss gatemusikanter som spilte livlig irsk musikk. Gatekunst var også i bybildet.

Musikanter

Gatekunst

Vi kjørte et kort stykke til hotellet som lå ved kysten, og det minnet meg om kolonistilen. Her sjekket vi inn og skulle bo i to netter.

Hotellet

Inishmore som er den største av Aranøyene, stod på programmet denne lørdagen. Vi kjørte mot ferga som skulle gå 10. 30. Aldri før har jeg sett så mange steingarder som her. I området har bodd folk siden 2000 før Kr. Folk her spiste masse poteter, så da potet- pesten kom ble det stor hungersnød.

Steingard på steingard

Da vi kom over til øya Inishmore, ventet to minibusser som vi fordelte oss i. Under kjøreturen fortalte sjåføren om øya. Der bor 900 personer. De hadde en liten bank som hadde åpent hver onsdag fra 10.00 til 15.00, og inne i denne åpningstida hadde de lunsjpause. Sjåføren pekte ut to svært gamle hus.

Gamle hus

Første stopp var ruinene kaldt sju kirker. Det er ruiner av bare to kirker, men til sammen sju hus, derfor navnet. Ruinene er fra 700- tallet.

Ved ruinene

Flere ruiner

Etter å ha sett disse ruinene, skulle vi gå et godt stykke opp til ei høgde og se en spesiell stein- borg. Her er mange på vei oppover.

Flere på vei oppover

En kar vi så på vei oppover hadde med hunden. Mannen kastet en kjepp langt opp, og hunden sprang opp og la seg foran kjeppen, men tok den ikke opp før herren kom.

Hunden vokter pinnen

Blomster så jeg også i veikanten, søte og små livet de opp.

Blomster

Før vi gikk inn på området så vi på masse, masse stein som lå utenfor ringmuren.

Før vi gikk inn

Vi gikk inn en lav, smal åpning og kom inn på et flatt område. Her var som et slags stein- alter, men ingen vet med sikkerhet hva området er brukt til.

Stein- alter

Jeg våget ikke gå helt bort til kanten, men langt nok til å se Atlanterhavet slå mot de bratte klippene.

Atlanterhavet rett ut

Vi spaserte ned til minibussene, og vi kjørte til Kilronan som er største byen. Øya er kjent for sin sterke irske kultur, og gælisk det mest brukte språket. Vi spiste privat lunsj på en kafe her, og valget ble suppe og scones. Så tilbake til ferga. På veien dit kom vi forbi en svømmeskole.

Friske elever

Utsikt mot byen fra fergeleiet

På hotellet ble middag, og avslapning resten av dagen. Neste morgen skulle vi sjekke ut fra Connemara Coast hotell.