mandag 15. juli 2013

Turen til Irland, del 3

Mandag morgen kjørte vi ut fra Limerick i strålende sol. Da leste guiden små vers med limerick. De fleste forbinder sikkert dette ordet med spesielt oppsatte dikt. Vi kjørte sørover mot det vakre grevskapet Killarney, og passerte små byer. Det ble stopp i en av dem, Adare. Vi skulle se på hus som hadde typiske gamle halmtak.

Fine hus

Mer halmtak

På vei tilbake til bussen gikk jeg inn i kirka vi hadde passert, Holy Trinity Church. Det var akkurat gudstjeneste eller noe, men jeg hørte på bare en kort stund.

Kirka

Gudstjeneste?

Vi kjørte videre til Dinglehalvøya, men stoppet på et utkikkssted og så utover det grønne, fine landskapet. Her var fjell og knallgrønne daler, og nå så vi mange sauer.

Fin utsikt

Nå kurset vi mot Tralee. Det er det administrative senteret i County Kerry. Byen ble grunnlagt på 1200- tallet og var hovedstad for jarlene av Desmond. Vi besøkte en park.

Flotte roser

Her blir holdt en festival hvert år, og da kåres The Rose of Tralee. Mange pene, unge piker stiller opp. Bakgrunnen for dette er en kjærlighetshistorie. En ung mann av meget høg byrd, ble forelsket i en svært fattig pike. Men det gikk jo ikke. Den unge mannen ble beskyldt for noe han ikke hadde gjort og flyktet til India. Da han kom tilbake etter noen år var piken død.

The Rose of Tralee

Den unge mannen reiste til Amerika og giftet seg, men han var ulykkelig og ble skilt. Han kom tilbake og bosatte seg i Tralee. Da han døde ble han gravlagt ved siden av piken. I døden ble de endelig forenet.

Fra parken

Midt i parken står en statue av det unge paret. Han står og holder på en rose. På bildet under ser vi en av de danske i reisefølget.

Ved statuen

Vi inntok våre plasser i bussen og turen fortsatte. Men det ble et stopp for å se på det vakre landskapet. Ikke rart at Irland blir kalt den grønne øya.

Flott natur

Nå kjørte vi til Dingle som halvøya er oppkalt etter. Stedet var en viktig handelsplass på 1300- tallet. Her er en naturlig havn i en bukt. Båter kom fra Spania, Portugal og Frankrike med viktige varer, og tok med varer tilbake, for eksempel ull. Her i Dingle spiste vi lunsj.

Lunsjstedet

Nå hadde vi privat tid, og spaserte for å se på byen. Det var svært varmt, maken til varme hadde ikke vært i Irland på mange år. Alle snakket om varmen. Dingle var en koselig by.

Fra Dingle

På torget i byen var en statue av en delfin. Vi fikk høre at på 1980- tallet hadde det kommet inn på havna en delfin som var svært sosial. Når båtene kom eller dro, svømte delfinen sammen med dem. Men nå hadde han vært borte lenge.

Delfinen

Havna han hadde boltret seg

Vi kjørte videre vestover og passerte rundt spissen av Dinglehalvøya. Nå ble det en svært smal vei, men fint landskap langs sjøen.

Flott landskap

Hav og klipper

Nå kurset vi østover og i landskapet så vi mange hekker med fuksia som pyntet opp i alt det grønne. Det ble stopp ved en pub, for nå skulle vi smake irsk toddy.

Puben

På veggene i puben var mange bilder som hadde snø, is, fangst og båter som tema. Irsk toddy var varm whisky, men den var mikset med vann og krydder. Det smakte faktisk godt og minnet om gløgg.

Irsk toddy

Etterpå kjørte vi til Killarney, et populært turistsentrum som ligger mellom fjell og sjøer. Her sjekket vi inn på et hotell for to netter.

Hotellet

Tirsdag morgen var vi klar, opplegget var å besøke Iveragh som er en halvøy i County Kerry. Det er den største halvøya sørvest i Irland. En kort kjøretur før vi tok et lite stopp, for vi skulle se Lough Leane. Den blir kalt Sjøen med lærdom, fordi her lå et kloster før.

Sjøen med lærdom

Reisen fortsatte og nå kom vi forbi en statue av en bukk med kongekrone. Det var til minne om en geit som alltid varslet når fiender kom. Nå var det en festival. En bukk ble tatt inn i et hus, og på fredag ble han hyllet i første etasje, lørdag i andre etasje, og søndag ble han kronet og hyllet i tredje etasje. Dronning var en ung jente på 12 år som var valgt ut. Merkelige festivaler de hadde.

Bukken som konge

Vi tok en kort pause for å se på landskapet, og der stod en mann med sitt esel og en liten eselbaby på et par uker. En hund var der også.

Esler

Fin natur

Så var det stopp på et sted vi skulle se en bonde vise oss hvordan de tre hundene hans skulle samle sammen sauer. Hundene lystret alle signalene bonden blåste i fløyten, og når han ropte.

Her i aksjon

Etter oppvisningen viste bonden oss flere typer sauer han hadde. Jeg synes den fra Midtøsten var mest staselig med sine fire horn.

Staselig sau

Vi kjørte videre og så hvor Irlands største fridomshelt hadde vokst opp, der var rester av huset, men en byste var plassert ganske nær barndomshjemmet.

Daniel O` Connor

Vi fortsatte til Waterville, et fint sted ved Lough Currane. Det var en skikkelig flott plass, og det syntes Charlie Chaplin også. Han kom på ferie her første gang i 1959, og ferierte her hver sommer i over ti år. Han bodde på hotell Butler Arms.

Chaplin

Butler Arms hotell

Turen gikk nå opp i høgda, og der spiste vi lunsj. Fra lunsjstedet hadde vi god utsikt. Men sjåføren måtte i disse traktene være skikkelig obs.

Fin utsikt

OBS

Etter lunsj kjørte vi østover. Vi stoppet i en liten by der husene var farget i forskjellige farger, og det sies å være for at folk skal finne hjem etter pubbesøkene. Byen har fått gaver fra flere land. Jeg fant fram til en liten park, og der var sølvtreet, en gave fra Israel til det irske folk.

Sølvtreet

Jeg spaserte over brua og tilbake der bussen stod. En fin, liten by og idyllisk ved elva.

Fin, liten by

Ved elva

Nå fortsatte vi opp i høgda igjen, for vi skulle også se Ladys View. Navnet har stedet fått fordi da dronning Victoria var på besøk, likte hun å sitte her å nyte utsikten sammen med hoffdamene sine.

Ladys View

Så ned til lavlandet på ganske smale veier med fartsgrense på 100 km/t. Vi kom til et område som var nasjonalpark. Her var gamle eiker og annen gammel skog. Nå hadde vi privat tid i parken. Her var grønne plener og fine blomster.

Fin park

Vi så huset dronning Victoria bodde i da hun var på besøk i 1861. Hun hadde gitt beskjed om besøket fem år før så de hadde tid til å pusse opp. Men hun hadde med sin egen seng.

Fint hus

Etter besøket i denne parken kjørte vi til hotellet. Turen vi hadde tatt i dag blir kalt for Ring of Kerry, og det er en populær rute å kjøre. En flott rute, for vi hadde sett mye denne dagen. Ruten startet i Killarney og her sluttet den.

Fine blomster i parken

Fjerde og siste del om Irland kommer i morgen.