lørdag 25. november 2017

Tur til Peru, november 2017, del 1.

Vi som skulle ta del på reisen samlet oss på Gardermoen og der møtte vi vår norske guide, Dag. Nå fløy vi først med KLM til Schiphol i Amsterdam. Vi lettet en halv time forsinket. Schiphol er det fjerde største flyselskapet i verden. På Gardermoen var det snø, men i Amsterdam regnet det.

Snø på Gardermoen

På Schiphol skiftet vi over i et mye større fly som skulle ta oss med til Lima. Denne flyturen ville ta rundt 11, 5 time. Det er lenge, men det gjaldt å underholde seg så godt en kunne. Det ble servert mer en nok mat. Jeg fant en kinesisk dyrefilm som først handlet om en pandamor som prøvde å passe på sin fremmelige unge som hele tiden stakk av, til og med klatret opp i et tre.

Mye mat

Pandamor har nok å gjøre
Ungen stikker av

Apekattene er litt av en gjeng

Jeg fulgte også med på flyturen og så hvor vi var. Vi fløy over Den engelske kanal, videre over sørlige delen av England og over Atlanterhavet i en høyde av 3000 fot, her oppe på den blå himmelen var strålende sol. Det ble en lang flytur, men endelig kom vi inn over nordre del av Sør Amerika. Det var nesten ikke turbulens.

Flyruten

Vi nærmer oss Peru

Det var solnedgang da vi landet i Lima

Nå måtte vi sette tilbake klokken 6 timer. Vi landet lokal tid 18.25.På flyplassen ble vi møtt av buss og lokalguide. Lima er hovedstaden i Peru og ligger ved kysten av Stillehavet. Byen ble grunnlagt av den spanske conquistadoren Pizarro i 1535. Vi kjørt til hotell Alpha der vi sjekket inn. Ikke noe luksushotell, men helt greit rom. Vi var slitne etter reisen, så det ble tidlig kveld i alle fall for meg.

Rommet greit nok

Neste morgen våknet jeg opp til min bursdag, men fortalte ingen om det. Jeg spiste frokost sammen med tre damer fra reisegruppen, og jammen bodde de også i Bærum. Bussen stod klar utenfor hotellet, vi skulle se Lima. Først kjørte vi til sjøsiden, et fint område.

Hotell Alpha

Lima ligger ved sjøen

I mange år var Lima kontinentets største by. Nå er den Perus største by og hovedstad. Byen har 8,4 millioner innbyggere. Vi spaserte ned til sjøen og så ut på Stillehavet.

Vi så på Stillehavet

Midt i Miraflores området  ligger ruinene av en pyramide. Den er ca. 1500 år gammel, og en tror at det kan være seremonisenter.  Den er utgravd ganske nylig.

Pyramiden

Lima er en flott gammel koloniby. Den gamle bydelen står på UNESCOs liste. Lima har et spesielt klima siden byen ligger i tropene. Jeg så mange flotte blomstrende trær.