søndag 26. november 2017

Tur til Peru, november 2017, del 2

Vi kjørte en rundtur i sentrum av Lima, før vi gikk av ved det store torget. Som nevnt ble Lima grunnlagt av den spanske conquistadoren Pizarro i 1535. Lima som er hovedstad i Peru, har 8, 4 millioner innbyggere.

Fra sentrum
Fra det store torget

Vi gikk av bussen ved det store torget som heter Plaza de Armas. Her ligger Regjeringspalasset med presidentens bolig. Her ligger også Rådhuset, og Katedralen som har mange stilarter som gotikk, barokk, renessanse, neoklassisisme. Vi så også det gule Litteraturhuset.

Vi spaserer i Lima
Fra det store torget


Da vi kom til Presidentpalasset, stoppet vi opp for å se på det som foregikk der. Det var klingende musikk, presidenten talte, det var mye som foregikk ved presidentens bolig.

Klingende musikk

Presidenten talte til folket

Vi besøkte kirken og klosteret San Francisco fra 1600- tallet. Vi hadde ikke lov til å ta foto inne. Her er et stort bibliotek med over 20 000 bind, her er nonnekloster, tempel, og to kirker, samt en under jordisk gravplass. Vi gikk gjennom korridorene og så at nederst på veggene var vakre fliser fra 17. år hundre. Kirken ble fullført i 1774. Kirkerommet var så vakker at det var som å gå i en åpenbaring. I matsalen var et maleri av Den siste nattverd. Her må jeg tilstå at jeg tok et bilde. I arteriene utenfor var fine blomster. Til tross for mange jordskjelv, ble det liten skade, men ved jordskjelvet i 1970, ble det stor skade.


Kirken

 Tenkte at et enkelt bilde ikke gjorde så mye


Grønt utenfor

 Neste besøk var i Larco museet. Her fikk vi se ting fra indianerkulturer som levde i Peru før inkaene. Vi så keramikk, gullsmykker, samt inkaenes gullskatter. Det var gullet deres spanjolene var ute etter. 
Det var spanjolene som koloniserte Sør- Amerika.

Larco museet


Ting fra før inkaenes tid

Gullsmykker
Sølv

Det var svært interessant å se dette museet, men jeg har bare tatt med noen smakebiter. Ved museet var masse fine blomster som pyntet opp.

Fine blomster

Vi spiste først lunsj sammen så var resten av dagen privat. Jeg slo lag med to andre, Mette og Turid, så gikk vi og handlet. Men først var vi innom hotellet en tur. Det var en elektrisk stemning i Lima, for landslaget deres i fotball skulle spille VM- kvalifisering mot New Zealand. Folk  gikk i landslags trøyer, ekspeditrisene i butikkene hadde påklistret merker i rødt og hvitt. Bilene tutet , det var artig å oppleve.

Her spiste vi lunsj

 Bilene pyntet

På hotellet var pyntet

Så shopping. Jeg kjøpte meg et skjerf i alpakka ull, det har fine farger, og er mykt som fløyel. Der jeg handlet hang bilder av alpakkasauer. Så dro vi en tur til havneområdet, der var også et stort kjøpe senter. Det var en fin kveld i Lima 

Alpakkasauer

Mange hadde pyntet til jul
Fin kveld i Lima

På vei tilbake til hotellet var spenningen på bristepunktet i Lima, folk var helt elleville. Jeg spiste en enkel middag på hotellet sammen med to andre.

Et hula liv i gatene
En enkel middag

Nå ville jeg avrunde kvelden på rommet og se fotballkampen i tv. Da Peru vant 2-0, var det ville scener på banen der flere av spillerne gråt, på tribunene var absolutt ville tilstander. Jeg hadde ikke før slått av tv før jeg hørte fyrverkeriet smelle. Peru hadde kvalifiser seg til VM. Jeg var glad jeg ikke var ute i gatene, for nå var det full lykkerus. Men artig å oppleve denne spenningen.

På banen  


På tribunene var folk helt ville


Fortsettelse i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar