mandag 27. november 2017

Tur til Peru, november 2017, del 3

Det ble en grytidlig frokost torsdag morgen. Reisen skulle gå videre, bussen stod utenfor og ventet da vi var ferdige med frokosten. Klokken var om lag 06. 00 da vi kurset mot flyplassen. Vi startet turen
mot "Den hellige dalen". Mange var alt på vei til arbeid, da vi passerte.

Vi drar fra Lima
Bussen står klar
På vei mot flyplassen

Vi landet i Cusco og var da 3400 meter over havet, Vi måtte skynde oss og kjøre ned i dalen så vi fikk akklimatisert oss og unngå høydesyke. Men vi stoppet på en utkikksplass for  å se oss om. Så fortsatte vi videre mot byen Ollantaytatambo, et vanskelig navn. På veien videre så jeg både sauer, griser og storfe, Samt en og annen lama. Som bakteppe lå Andesfjellene.

Utsikt ved Cusco

Artig å se kvinnene i sine fargerike klær

Etter en stund stoppet vi ved et håndverksenter. Seks familier driver stedet. To kvinner tok imot oss, viste oss inn og der satte vi oss på benker. Vi fikk se hvordan de spant tråd, strikket og vevet, de hadde farget tråd også. Vi fikk servert koka te. Til slutt gikk vi bort og så på alt det fine arbeidet de ville selge, to fulle langbord.

Kvinnene som tok imot oss
De viser oss framgangsmåten
De farger tråd også
Vi fikk Koka te
Så handle

Vi kjørte videre og nærmet oss stedet vi skulle spise lunsj, plutselig styrtregnet det. Men det spilte ingen rolle, kafeen lå inne i en hage, og inngangen var overbygd. Vi forsynte oss fra buffé, maten var grei nok. Så siste etappe til byen med det vanskelige navnet.

Lunsj, desserten

Siste strekket gjennom  landskapet. Vi var i Andesfjellene. Så kom vi til byen med det vanskelige navnet. Her sjekket vi inn på Sol Nature hotell. Jeg var svært fornøyd med rommet.

Vi nærmer oss hotellet

Fin byggekust

Etter en pause på hotellet, gikk guiden en tur sammen med oss i byen. Dette var en helt spesiell by, den var pittoresk og med smale gater. Vi møtte en jente som absolutt ville synge for oss.

Spesiell by

Jenta som ville synge

Slik så søppelbøttene ut

Vi gikk en ganske stor runde i byen, da guiden gikk tilbake til hotellet, ble mange av oss
 tilbake og spiste. De fleste spiste pizza, så tilbake til hotellet der dagen ble avrundet.

En sjarmerende by

Fortsettelse følger i morgen. Men nå kommer ny beskjed. Har ligget om lag hele dagen derfor ingen blogg før morgen,