onsdag 7. februar 2018

Om Pablo Picasso,februar 2018

Jeg satt og studerte et maleri av den berømte maleren Picasso, ikke fordi jeg syntes det var fint, men hadde jeg eid maleriet, kunne jeg ha solgt det for massevis av penger. De fleste arbeider av Picasso er i dag verd en formue.

Pablo Picasso

Pablo Picasso var født i 1881 i Malaga, Spania. Tidlig i livet viste han kunstnerisk talent. Som ung studerte han kunst i Madrid, men fullførte aldri sin collegeutdannelse. 

Pablo som 15- åring

Da Picasso flyttet til Paris i 1904, utviklet han seg framover i malerkunsten mot sin "Blå periode". På denne tiden hadde han selv en melankolsk periode, noe som viste igjen i maleriene fra denne tiden. I maleriene brukte han for det meste blå farger, og framstilte gjerne figurer som virket ensomme og trette.

Fra den "Blå perioden"

I 1907 ble maleriene hans lysere i fargene, det virket som om maleren ble lettere til sinns. Dette ble kalt den "Rosa perioden". Han brukte også en del beige fargetoner.

Fra "Den rosa perioden"

I 1907 så han en utstilling med verk av Cezanne, og hans geometriske framstilling av naturen. Inspirert av det, og blant annet afrikansk kunst, utviklet Picasso kubismen sammen med Braque. Dette året malte Picasso maleriet Pikene fra Avignon. Det regnes som det første kubistiske maleriet.

Pikene fra Avignon

I 1937 malte han det berømte maleriet Guernica. Det er fra borgerkrigen i Spania, og viser til da den baskiske byen Guernica ble bombet. Maleriet viser krigens gru. Gjennom begge verdenskrigene og den spanske borgerkrigen, nektet Picasso å kjempe for noen side eller land. Noe han aldri kommenterte selv. Noen mente det var fordi han var pasifist, onde tunger mente han var feig.

Guernica


På 1950- tallet endret han igjen stil, nå studerte han de gamle mestrene. På den tiden bodde han i Cannes. I 1955 hjalp han til med å lage filmen Mysteriet Picasso. Privat hadde Pablo mange kjærlighetshistorier. Han giftet seg to ganger og hadde fire barn, men hadde flere forhold ved siden av og det førte til to barn til.  Første kone var Olga Kohkhklova, ekteskapet varte til hennes død i 1955, men de var separert lenge før det.

En Damenes Jens

Første kone
Ekteparet

Kone nr. 2 ble Jacqueline Roque, og ble hans kone i 1961 og de var gift fram til Picassos død i 1972.

Jacqueline

Ekteparet

Også i vår hovedstad Oslo pyntet et verk som Picasso hadde laget skissen til. Det prydet opp Y- blokken i Regjeringskvartalet. De fleste vet hvordan det gikk.

Slik var det før


Pablo Picasso laget rundt 20 000 arbeider, og regnes som en av de mest unike kunstnere i det 20. århundre. I dag er hans kunst en av de dyreste i verden. Som nevnt kunne jeg godt tenkt meg å eie et av hans verk, da hadde jeg kunnet gjort en god handel.

Kunstneren Picasso

 The Weeping Woman
et av hans malerier

Neste blogg kommer onsdag 21. februar. I morgen drar jeg på en eksotisk reise, noe jeg skal fortelle om i flere blogger. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar