lørdag 24. februar 2018

Reise i Kambodsja, februar 2018, del 4

Mandag var siste dagen i Siem Reap. Rett etter frokost skulle vi på utflukt.  Mens jeg ventet på avgang, ruslet jeg ved bassengområdet og beundret blomstene i nærheten.

 Fint ved bassengområdet

Blomster
Hawaiiroser

Klokken 09.00 satt alle klar i bussen og vi ble kjørt til et senter der vi fikk se hvordan de laget silke stoff. Vi fikk se prosessen fra silkeormer, pupper og videre silketråd som ble vevet til nydelige silkestoffer.

Vi er kommet til senteret
Silkeormer

Så til pupper

Disse silkeormpuppene blir kokt, vi så damen som ordnet med det. Vi fikk tilbud om å smake da de var kokt, og sannelig var det en som ville smake.

Kokeprosessen

En ville smake

Vi gikk til avdelingen de vov silketråden til fine stoffer. Silketråden ble ordnet, veven gjort klar, så tok flere veversker over, de satt ved vevestoler og vov, det var litt av et arbeid. De laget de fineste stoffer. De som arbeidet her fikk 80 USD i måneden. Det var 8 timers dag, men det var ikke timelønn her. Til slutt var vi innom salgsavdelingen, der var mye fint å velge i. Jeg kjøpte kun et lekkert silkesjal i lys rosa.

Mange i arbeid

Her gjøres klar til veving


Flere unge damer vov silkestoff


Videre skulle vi besøke et senter de laget ting i stein. På vei dit gjorde vi et stopp der de solgte lokal snacks. Det var både silkeormer og kakerlakker. Her var bare å forsyne seg. Her kunne man også kjøpe bensin på flasker, det så jeg mange steder langs veiene. Nå skulle sammen karen som spiste silkeorm også smake på kakerlakkene.

Bensin på flasker
Fysj!

Så besøk på steinsenteret. Her ble laget mye av forskjellige steinarbeider. Jeg så mest unge menn som slipte i stein, andre hogg ut større arbeider. Et sted så jeg to menn som arbeidet med en større figur.

Her mindre arbeider
Fine steinarbeid

To i arbeid

Nå ble det pause på hotellet før vi skulle på båtutflukt. Jeg slappet av med en kaffe og dessert. Det var varmt og fint vær, så det passet å dra på sjøtur. Men først måtte jeg stoppe opp og beundre de eksotiske blomstene.

 Kaffe og en godbit
Eksotisk blomst

Vi skulle på båttur på Tonie Sap Lake som ligger her i Siem Reap provinsen. For det meste er sjøen mindre, men i regntiden snur elven Tonie Sap og knytter innsjøen til Mekongelven, overskudds vannet presser seg opp i denne innsjøen, senere skifter elven retning igjen. Det er en av de største  innsjøene i Asia. Nå gikk vi om bord i båter og tøffet utover, stolene vi satt i minnet om gyngestoler.

Båtene ligger klar

Vi er klare, og
tøffer utover

Da vi var godt ute på sjøen, fikk vi høre om folk som bodde i "båtbyer" her ute, mest som små båtlandsbyer. Vi besøkte en av dem. Der så jeg var både krokodiller, slanger og en apekatt. Jeg tok bilder av noen små krokodiller, men etterpå så jeg noen digre beist som lå inne i skyggen i rom under flåten. Jeg var glad da jeg kom meg om bord i båten igjen. Jeg kan aldri forstå at folk kan bo slik, selv om de er født her. Det er flere slike flåtelandsbyer ute på sjøen.

Besøk på en av båtene
Apekatt




Mannen som våget det meste


Krokodiller

 Da alle var kommet om bord, startet turen tilbake. Vi så inn på livet ved breddene, jeg var glad jeg ikke verken bodde i båtsamlingene eller ved breddene. Men båtturen var svært interessant, og fint med båttur i det flotte været.

Livet langs breddene


 Men best om bord

Fint med båttur



Denne kvelden skulle vi spise middag på en restaurant nær hotellet. Det ble en hyggelig middag. Dette var vår siste kveld i Siem Reap.

Ved bordet

Restauranten


Siste kvelden i Siem Reap
Del 5 i morgen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar