søndag 25. februar 2018

Reise i Kambodsja, februar 2018, del 5

Tirsdag morgen etter frokost sjekket vi ut fra hotellet, og klokken 08.10 kjørte vi videre fra Siem Reap. Målet i dag var byen Battambang. Vi kjørte gjennom flatt landskap, ofte der kuer beitet, særlig var kuene hvite. Et tospann med last så jeg, flere steder stod utstilt små "åndehus" eller ofrings miniatyrtempel til salgs.

Sjekket ut fra hotellet i
Siem Reap

Vi kjører videre

Tospann med last

Åndehus til salgs
 Flatt landskap

Etter vi hadde passert en liten elv, gjorde vi et lite stopp på veien, der solgte de steinarbeider i både liten og stor størrelse. Til venstre på bildet ser vi lokalguiden som fulgte oss på hele turen i Kambodsja. Han var utrolig flink til å synge, og sang for oss flere ganger i bussen. Særlig husker jeg noen kjente Frank Sinatra sanger.

Passerer en elv

Pause

Vi kjørte gjennom flere små landsbyer, dessverre lå mye søppel langs de fleste veiene vi kjørte på i Kambodsja. Det var synd å se i det fine landskapet.

Passerte flere landsbyer
Søppel langs veiene

Neste stopp var heldigvis kort, for da ble det stopp ved et sted langs veien det ble tilbudt grillede rotter. Til min store forskrekkelse stilte mange av mine reisefeller i kø for å smake. Jeg trodde at jeg skulle kaste opp, jeg tenkte at folk var blitt galne.

Grillede rotter
Kø for rottesmaking

Men nå nærmet vi oss Battambang som ligger ved elven Sanker. Det er den nest største byen i Kambodsja. Da vi kom dit, spaserte vi en byrunde. Byen har en fin kolonistil på flere av bygningene. Historien forteller at for å hindre at Kambodsja ble utslettet av Thailand blant annet, ble landet et fransk protektorat i 1863 og ble administrert som en del av kolonien Indokina, avbrutt av okkupasjonen av Japan fra 1941- 1945. Kambodsja ble fritt i 1953.

Fra en rundkjøring
Først ble det lunsj på restauranten Jaan bay, på khmer betyr det: Risbolle. Restauranten er drevet av en veldedig organisasjon som hjelper foreldreløse og vanskeligstilte barn i landet. Målet er at alle barn skal vokse opp i familier, og flere av de større barna får jobb i restauranter som dette. Inne var enkelt, men hadde fint tak, og kunst oppe på veggene.

Restauranten
Inne

Vi spaserte en tur i byen, og da så vi hotellet vårt på avstand. Et sted var kun bamser til salgs. To munker hastet av sted i bybildet. Flere av bygningene hadde kolonistil.

Salg av bamser
Hotellet vårt
To munker
Kolonistil

Nå skulle vi klatre oppover trapper for å besøke Phnom Banon- tempelet. Det lå 400 m oppe på en ås. Jeg gikk ikke helt opp.

Mange trapper
Litt for god trim

Neste på programmet var mer artig. Da skulle vi følge tog med bambusvogner. Vi tok plass i vognene og så startet vi, farten var ganske god.

Klar for togtur

Bra fart

Vi passerte bananplantasjer

En artig togtur

Etter togturen dro vi til hotellet og sjekket inn på Battambang Classy hotell & Spa, her skulle vi bo kun en natt. Jeg fikk et stort, fint rom i 7. etasje med god utsikt. På hotellet ble vi ønsket velkommen med en velkomstdrink. Jeg gikk en runde for å se ved resepsjonen, og ved badebassenget.

Ved resepsjonen
Fra badebassenget

Vi samlet oss på takterrassen og tok en cocktail før vi gikk til middag. Vi spaserte til restauranten White Rose, der satt vi oppe på terrassen i den flotte kvelden. Vi spiste en god middag og praten gikk rundt bordet. Enda en dag i Kambodsja gikk mot slutten.

Utsikt fra takterrassen
på vårt hotell

Klar å gå til
restauranten for middag

Fra middagen
Utsikt fra terrassen vi spiste