torsdag 22. februar 2018

Reise i Kambodsja, februar 2018, del 2

Da jeg våknet dagen etter som var lørdag, var jeg altså i Kambodsja som ligger i Sørøst- Asia. Vi var i Siem Reap en by med om lag 175 000 innbyggere. jeg gikk ut på balkongen på hotellet, så på utsikten og merket meg det varme, fine været. Da jeg kom til resepsjonen på vei til frokostrommet, måtte jeg høre litt på mannen som satt og spilte liflige toner som passet en tidlig morgen. Så en god frokost.

Utsikt fra balkongen

Morgenmusikk

God frokost

Vi møttes i resepsjonen før vi inntok våre plasser i bussen. Det var en liten buss vi skulle bruke her. På programmet stod besøk til det kjente Angkor Wat, hovedmålet mitt på denne reisen. Det er et stort tempelområde litt nord for Siem Reap. Da vi nærmet oss området, ble det stopp og en dame kom og kontrollerte billettene. De hadde vi skaffet oss dagen før. Så siste biten mot det 300 kvadratmeter store tempelområdet.

Billettkontroll

Vi nærmer oss

Vi ser Angkor Wat

Vannliljer

Vi spaserte over en bro eller molo for å komme bort til det berømte området. Nå skulle jeg endelig få mitt store ønske oppfylt, å se det berømte tempelet Angkor Wat. Tempelet ble bygd til kong Suryavarmat 2. i begynnelsen av det 12. århundre, som hans statstempel. Først var det et hinduistisk tempel, så buddhistisk. Tempelet regnes som høydepunktet i klassisk khmerkultur. Tempelet har hatt en omfattende restaurering siden det ble kjent i den vestlige verden i 1857. Tempelet er kjent blant annet fordi det er så storslått og for harmonien i arkitekturen, samt relieffene som er på tempelet.

Fra området

Offersted inne
 Del av tempelet

Videre på området
Fine omgivelser

Tempelet er i motsetning til de fleste andre templer vent mot vest, hvorfor vet man ikke klart, men en teori er at tempelet er viet til guden Vishnu. Angkor Wat ble gjenoppdaget i på 1800- tallet av en fransk oppdagelsesreisende. Vi var inn og så på relieffene på veggene, og passerte gjennom ganger.

Relieffer
Detaljer

Her passerte vi bare
Bratte trapper
Inne
Gjennom ganger

Vi spaserte i dette fantastiske området ganske lenge, men området er som nevnt stort og har hatt svært mange templer og andre religiøse bygninger som ble bygd i storhetsperioden. Mange av dem er identifisert, noen av dem delvis restaurert. Mest kjent er Angkor Wat som vi nå hadde sett, men vi skulle se flere templer senere. Nå var vi på vei tilbake, og stoppet da hos et par karer som laget juice og solgte. Noen kjøpte. Flere steder var boder som hadde mye å by på. Mens vi ventet på at alle skulle komme, stod jeg og så tilbake på det berømte Angkor Wat. Så en pause på en kafé før vi kjørte tilbake til hotellet.

Drikke å få kjøpt

Vi ser tilbake på tempelet

Boder med varer

Kambodsja bruker Angkor Wat som symbol for landet, og har det i flagget sitt.

Det berømte Angkor Wat
Resten av ettermiddagen var privat og jeg roet ned på hotellet, jeg satt på balkongen, for solen stod ikke på her. Det var 28 grader og svært varmt i solen. Kambodsja har et tropisk monsunklima med tørt vær fra november til april, og regntid fra mai til oktober. Denne kvelden skulle vi spise middag på hotellet, samt se et kulturshow. Da jeg kom ned til bassengområdet, så jeg det var fint med mye lys. Først pause i resepsjonen før middag.

Pause før middag
 Fint i resepsjonen
Opplyst i bassengområdet

Det var dekket på bord rett bortenfor bassenget, der skulle vi spise middag. Det var buffé, vi kunne forsyne oss der med mye god mat. Så startet showet der vi så dansere som viste fra deres kultur, både kvinnelige og mannlige dansere. Det ble en hyggelig middag.

Middag
Kulturshow
Flinke dansere

Etterpå gikk noen av oss ut sammen med guiden Alec. Vi hadde det morsomt på en bar, og på veien hjem kunne de som ville få kjøpt lokal snacks. Det var blant annet tørket eller grillet kakerlakker.
En morsom avslutning på kvelden.