onsdag 21. februar 2018

Turen til Kambodsja, februar 2018, del 1

Turen til Kambodsja startet fra et snødekt Gardermoen torsdag 8. februar. Denne gangen hadde jeg bestilt tur med reiseselskapet Vitus, og guiden møtte oss på flyplassen. Først fly med SAS til København. Flyet var en god del forsinket, vi var i luften kl. 10.50 snart en time etter planen. Fra København var neste etappe som ville bli lang med det store Thai Air- flyet som skulle fly oss til Singapore.

Snø på Gardermoen

Vi lettet fra Kastrup 12. 45 og denne flyturen til Singapore ville ta 11- 12 timer. Da gjelder det å underholde seg så godt man kan. Jeg liker å følge med på flykartet som blir vist på skjermen. Mål tider blir servert, da går tiden litt med det mens vi raste av sted høyt oppe under himmelen, på skjermen stod 33 000 feet. Jeg så også en naturfilm om Coral Reefs, det var en både fin og interessant film. Også artig, særlig de to små stripete fiskene som moret seg med å bruke munnen til å rulle et   skall av det som lignet en halv kokosnøtt.

Flykartet i starten

Fra et korallrev

Fiskene som moret seg

Tiden gikk, jeg pratet litt med personen i nabosetet som også skulle til Kambodsja, samt gikk litt i midtgangen for man må bevege føttene på en så lang flytur. Tiden gikk og vi raste av sted og passerte over India samtidig som jeg så siste delen av naturfilmen. Litt kryssord ble løst, og det ble lite søvn.
Jeg hadde vindusplass og fulgte med, for jeg så flere opplyste steder under oss.

Fin naturfilm

Nå over India

Kanskje Jaipur under oss

På turen fikk vi litt turbulens, den ble senere sterkere da vi senere passerte over Bengalbukta, det er ubehagelig. Etter 11, 5 time, landet vi i Singapore. Lokal tid var nå 12.00, vi ligger 6 timer foran. Tredje etappe med fly ble videre til Kambodsja. Flyet stod klart, denne turen var bare på 2 timer, da landet vi i Siem Reap. Jeg fikk første glimt av Kambodsja da vi landet.

Vi lander i Singapore

Flyet til Kambodsja

Første glimt av Kambodsja

Vi toget inn på flyterminalen der vi leverte små passbilder og US dollar, og fikk vi våre visum i passet. Så kjørte vi fra flyplassen inn til byen, men siste stykket mot hotellet spaserte vi gjennom gatene og fikk sett livet på nært hold. Det var sol og varmt, litt av en forskjell fra Vinter- Norge. Artig å se alle bodene der de solgte forskjellig, ofte frukt og grønnsaker.

Flyterminalen i Siem Reap

Flere boder
Mye frukt

Vi stoppet opp og så kongeboligen som kongen bruker når han er på besøk her. Kambodsja er et monarki, og nåværende konge er Norodom Sihamoni som tok over i 2004 da hans far abdiserte. Vi så også en butikk de solgte lotusblomster til ofring, samt blant annet fugler man kunne kjøpe og slippe fri, og små skilpadder. Rett bortenfor var et lite tempel de kunne ofre og be.

Fra kongeboligen
Salg av lotusblomster
Bur med fugler,
samt små skilpadder
 Ber og ofrer

Så siste biten mot hotellet og da ble jeg forundret over opplegget av det elektriske systemet, samt alle plasser med små ofringssted. Vi sjekket inn på Hotell Somaduri Angkor Resort & Spa, her skulle vi bo i 4 netter. I resepsjonen ble vi servert te,  og fikk kalde kluter å tørke oss med.

Merkelig opplegg

Ofringssted

Te og avkjøling
 Fra resepsjonen

Vi måtte vente litt på rommene, men da jeg fikk mitt rom var jeg fornøyd, det var stort og romslig. Etter en pause skulle vi samles i resepsjonen kl. 16.00 lokal tid. Vi skulle på velkomstmiddag, men først skulle vi til et tempelområde, så se solnedgangen. Alle 16 i reisegruppen var klar til fastsatt tid, og vi kjørte til et idyllisk område.

En elefant for luntende
Utsikt til tempelområde
Eksotisk

Nå kjørte vi til Pre Rup- tempelet der vi skulle se solnedgangen. Tempelet lå på en høyde, for å komme dit måtte man klatre opp flere trapper, men da jeg så trinnene som var høye og ganske krevende, valgte jeg å ikke gå opp, men så solnedgangen fra tempelområdet. Jeg så flere som valgte det.

Fra tempelområdet

Solnedgang

Fint herfra også

Så rett til velkomstmiddag på et fint sted som het Madame Butterfly. Her var sjarmerende innredning, og bordet var fint pyntet. Mange retter ble servert, og maten var god. Første rett var gresskarsuppe, så fortsatte det med rett etter rett.

Restaurant Madame Butterfly

Fint pyntet
Gresskarsuppe

Reisegruppen ved bordet
Mer mat

Slik ble rett etter rett servert, og avsluttet med frukt. Et måltid jeg likte godt, samt det ble delikat dandert på tallerkenen. Stedet i seg selv var pittoresk innredet. Det ble en meget hyggelig velkomstmiddag. Så tilbake til hotellet etter en svært innholdsrik dag.