fredag 23. februar 2018

Reise i Kambodsja, februar 2018, del 3

Det var søndag morgen 11. februar. Etter en god frokost, var jeg klar for utflukt. Vi skulle igjen til det digre tempelområdet som er fredet av UNESCO. Mens jeg ventet på avgang, ruslet jeg på plassen utenfor hotellet, og der studerte jeg blant annet et mangotre.

Mangotreet

Bussen hentet oss og vi kjørte mot det berømte tempelområdet. Historien forteller at Angkorriket blomstret i området fra tidlig på 800- tallet til 1200- tallet. Viktigste maktsenteret var den nåværende ruinbyen Angkor. Riket ble erobret av thaifolk på 1400- tallet, og det ble invasjoner fra naboland, samt borgerkrig som førte til avfolkning.

På Angkor området

Storbyen Agkor Thom , Kmerrikets hovedstad, ble bygd opp over flere århundrer, og nådde toppen av prakt på 1100- tallet. I vollgravene utenfor en 8 meters høg mur, lå krokodiller og voktet byen. Nå skulle vi se Tempelet Angkor Thom, Bayon. Det ligger i denne byens midtpunkt. Ansiktsportretter finner man mange av i ruinbyen.

Fra Angkor Thom, Bayon

Angkor Thom, den store byen, med tempelet Byon, har store ansiktsfigurer, fire ansikter som er vendt i hver sin himmelretning. Det var interessant å rusle rundt og se på alle steinansiktene, og flere relieffer.

Relieffer

Steinansikter

På området
Fra Bayon området

Vi gikk vider og så da blant annet kongepalasset. Angkor Thom som skal være den siste hovedstaden i Khmer- riket, og ble etablert på 1200- tallet av kong Jaya Varman 7. Hans statstempel var Bayon. Angkor Thom som betyr "stor hovedstad" på khmer.

Kongepalasset

Kongens badebasseng

Område for opptog blant annet

Videre så vi buddhistklosteret Ta- Prohm. I dag er det mest kjent for de forvridde kjempetrærne som har vokst vilt. Med de digre røttene har de veltet en stor del av de enorme steinblokkene. Det minner om en spøkelsesby, og flere spenningsfilmer er spilt inn her.

Fra Tha- Prohm

Ta- Phrom sies å ha hatt rundt 50 tårn, men ingen er bevart i helhet. På det meste var her 12 000 mennesker. For eksempel var her 18 yppersteprester, og 600 tempeldansere.

Kjempetrær
Røttene ødela bygninger
Fra området

Nå var det lunsjtid og vi spiste i en restaurant som var innredet i et tidligere khmer- hus. Som oftest fikk vi servert ris og flere småretter.

Lunsjstedet

Etter lunsj dro vi til det siste tempelbesøket denne dagen. Vi skulle se Banteay Srei som betyr "kvinnenes tempel". Det er det eldste og minste av templene, men det vakreste, og er tilegnet guden Shiva. Tempelet er stort sett bygd i rød sandstein, og her er mange dekorative treutskjæringer.

Fint tempel

Her er små bygninger, og det tempelet som er mest populært blant turister. Banteay Srei skal være innviet i 967, men ble ikke bygd av en monark. Det skal være bygd av en adelsmann. Tempelet ble gjenoppdaget i 1914. I 1930 ble det restaurert til sin opprinnelige form.

Fine detaljer

Fra tempelet

Nå var tempelbesøkene over, og vi ruslet mot bussen. Da passerte vi en rismark. Så kjørte vi tilbake til hotellet, og resten av dagen var privat. Flere av oss møttes ved bassenget og hadde det artig der.

Rismark
Fra bassengområdet

Kveldens middag var privat, så alle gjorde som de ville. Jeg hadde spist en meget god lunsj, det var som en middag, men desserter fristet. Jeg valgte to desserter på hotellet og det smakte ypperlig. Enda en dag i Siem Reap var snart over.