søndag 16. september 2018

Turer til USA, del 2, september 2018

Etter tre uker i Seattle, satt vi nå på flyet til Washington DC. Nå skulle vi i en uke besøke tre byer i USA, den første var hovedstaden. 15. juli 1992 meldte vi oss på en rundtur i Washington DC med Greyhound buss. I turen var innlagt stopp så vi fikk se kjente steder. For eksempel så vi Capitol, og var inne i Det hvite hus. Jeg tror ikke det er lov  å komme inn der i dag, men den gangen fikk vi se noen rom.

Foran Det hvite hus
Ved Capitol
I bakgrunnen
Washington Monument

Så fly videre til Orlando. Der bodde vi på Days Inn, Magic Kingdom East. Første kvelden besøkte vi Universal Studios. Ved en liten bukt der ble arrangert et show med racerbåter i vill fart. Det var noe for de to guttene. Marit og jeg stod i bakgrunnen og fulgte med.

Ved hotellet

I Orlando

Neste dag dro to av oss til Disney World. Det var den gangen Minni ruslet rundt i gatene. Det gjorde hun ikke neste gang jeg var der, men det skal jeg komme tilbake til i en senere blogg. Vi så slottet til Askepott og var med på mye moro. Men flottest var opptoget om kvelden med mange kjente eventyr figurer.

Foran slottet
Minni ute og spaserer
Snipp og Snapp
i paraden

Fra Orlando tok vi fly til siste stoppested New York. Det var første gangen jeg var i byen. Jeg ble mektig imponert over byen med alle skyskraperne. Søndag 19. juli dro vi på rundtur i New York  med Greyline buss. Opplegget her var det samme vi hadde vært på før, med stopp så vi fikk se oss om på kjente steder. Vi fikk sett mye av New York. Vi var opp i Empire State Building. Der så vi utover byen, og der møtte jeg King Kong.

Utsikt

Møte med King Kong

Vi kjørte gjennom Harlem, fikk sett på utsikten mot Frihetsgudinnen og Ellis Island. Dette var mens Tvillingtårnene stod der.

Fra Harlem
Foran Tvillingtårnene

Tirsdag 21. juli var avreisedag fra New York. Vi hadde hatt en fantastisk reise, særlig de tre ukene i Seattle var topp. Men besøkene i hovedstaden Washington DC, og i Orlando, samt siste stopp i New York var en opplevelse. En hel måned i USA var over. Vi reiste tilbake til Norge med mange gode minner. Dette var mitt første besøk i USA.

Avreisedag fra New York

Neste tur til USA var i påsken 1998. Da besøkte vi yngstemann som studerte i New York. Vi fikk sett mye av byen. Da vi var på besøk til studentens hybel, kom vi forbi den kjente restauranten fra TV- serien Seinfeld. En dag studenten var på forelesning, besøkte vi sjømannskirken i New York.

Kjent sted

Fra gangen i
Sjømannskirken

En dag tok vi båt ut til Ellis Island, dit de første som ville emigrere til Amerika måtte gjennom en undersøkelse før de fikk slippe inn i landet. Det var svært interessant å se ting de hadde med, se på bilder og lese om innvandrerhistorien. Svært lærerikt. På turen med båt passerte vi nær den berømte Frihetsgudinnen. Vi var også en tur til Brooklyn.

Spaserer i Middagh Street
Brooklyn
  Frihetsgudinnen
Fra Ellis Island, inne
i hallen

Tvillingtårnene stod fortsatt og vi var oppe i høgre tårnet. Vi tok heis opp til 107. etasje, rulletrapp derfra til 109. etasje og gikk ut på taket og så på utsikten. Lite ante vi om det som skulle skje tre år senere. Etter å ha sett på utsikten, dro vi ned rulletrappen til 107. etasje og spiste lunsj. Tenk om vi hadde sittet her noen år senere. Da påsken var over reiste vi hjem.

Utsikt fra et av Twin Towers

Påsken 1999 dro vi også på påskebesøk til studenten i New York. Det ble mitt tredje besøk i USA.
Denne gangen ble en kompis av Håvard med til New York, Arild S. Nå ble det ny omvisning i den store byen som New York er. En dag dro vi til Manhattans sørvestligste hjørne for å se den nyeste utviding og bygg i New York, Derfra så vi ut til Frihetsgudinnen og Ellis Island.

Fra Manhattans
sørvestlige hjørne

En dag var vi i Central Park, og en dag besøkte vi Bronx Zoo, bare for å nevne noe. Også denne gangen måtte vi opp i et utsiktstårn for å se på skyskraperne. Denne gangen ble det Empire State Building. Siden det var påske var det påskeparade, men vi kom dit da den var på vei til å løse seg opp. Igjen ble det en hyggelig påskeuke i New York.